Aktualności

KALENDARIUM  WYDARZEŃ KULTURALNYCH  OPERY WROCŁAWSKIEJ  MAJ 2016

KALENDARIUM WYDARZEŃ KULTURALNYCH OPERY WROCŁAWSKIEJ MAJ 2016

Kwiecień 28, 2016 0 komentarzy

1.05, 19.00-21.20

Poławiacze pereł, Georges Bizet, PREMIERA

Poławiacze pereł stanowią jedną  z najpiękniejszych kompozycji Georgesa Bizeta. Pisząc to dzieło późniejszy autor nieśmiertelnej Carmen nie miał jeszcze 25 lat. Stworzył jednak operę, która mimo nieprzychylnych komentarzy ówczesnych krytyków  przetrwała próbę czasu  i doczekała się wielu nagrań płytowych. W Polsce Poławiacze pereł znani są od ponad stu lat, nie schodzą również z afiszy najlepszych teatrów operowych świata.

Ewa Michnik po raz trzeci zmierzy się z partyturą tego dzieła. 1 marca 1981 r. w Operze Krakowskiej odbyła się premiera Poławiaczy pereł właśnie pod jej dyrekcją. Po raz drugi, również pod kierownictwem Ewy Michnik, w listopadzie 2013 r.  dzieło wystawione zostało we wrocławskiej Hali Stulecia. Na deskach Opery Wrocławskiej najbliższy spektakl ujrzymy  w nowej odsłonie. Autor upodobał sobie dla swych oper egzotyczne tło. Akcja Poławiaczy pereł, określanych jako „opera liryczna”, rozgrywa się w malowniczej scenerii wioski rybackiej na Cejlonie. Historia opowiada o miłosnym trójkącie: wódz wioski Zurga oraz myśliwy Nadir zakochują się w pięknej kapłance Leili.  W imię swej przyjaźni wyrzekają się tej miłości. Jednak los jest przewrotny. Po długiej nieobecności Leila przybywa do wioski i sprzeniewierza się swemu powołaniu kapłanki – wbrew złożonej obietnicy czystości, między nią a Nadirem wybucha gwałtowna namiętność. Gdy romans wychodzi na jaw, wódz wioski zmuszony jest wydać na kochanków wyrok śmierci. Czy Zurga poświęci swą miłość w imię przyjaźni i dobra kochanych osób?

 

4.05, 19.00-21.10

Romeo i Julia, Sergiusz Prokofiew

SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD

Nieśmiertelna para kochanków z tragedii Williama Szekspira wielokrotnie inspirowała artystów, muzyczne portrety Romea i Julii stworzyli m. in. Hektor Berlioz i Piotr Czajkowski. W premierze Opery Wrocławskiej bodaj najsłynniejsza dwudziestowieczna muzyczno-teatralna oprawa arcydzieła Szekspira – balet Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa. Prokofiew (1891-1953) to jeden z najważniejszych twórców muzyki XX wieku, obok Igora Strawińskiego i Dymitra Szostakowicza należy do najwybitniejszych kompozytorów rosyjskich ubiegłego stulecia. Początkowo radykalny przedstawiciel awangardy, również świetny pianista, autor sztandarowych dzieł pierwszych dekad XX w., takich jak Symfonia klasyczna czy Suita scytyjska. Inscenizację przygotował Jerzy Makarowski, a scenografię zaprojektował wybitny artysta Ryszard Kaja.

 

5.05, 11.00-11.50

Sid – wąż, który chciał śpiewać, Malcolm Fox

TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI

Sid, wąż, który chciał śpiewać to niezwykle atrakcyjna propozycja dla najmłodszej widowni. W Stanach Zjednoczonych stała się jedną z najczęściej wykonywanych oper współczesnych. Bohater spektaklu to tańczący w cyrku wąż Sid, którego największym marzeniem jest śpiew. Gdziekolwiek się pojawia, próbuje dostosować swój śpiew do panującego stylu: we Włoszech śpiewa jak w operze, w Nowym Jorku naśladuje gwiazdy rocka. Czy wąż Sid odniesie w końcu wokalny sukces? Opera łączy ciekawą fabułę, błyskotliwą muzykę z wielkimi walorami edukacyjnymi, wprowadzając dzieci w świat teatru muzycznego. Przedstawienie adresowane do najmłodszych, ale interesujące dla widza w każdym wieku. Inscenizację przygotował Adam Frontczak.

 

5.05, 19.00-22.00

Czarodziejski flet, Wolfgang Amadeusz Mozart

Nieśmiertelne arcydzieło Mozarta. Jedna z najsłynniejszych oper w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni do wszystkich ludzi opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem. Kolejne pokolenia widzów, od pamiętnej prapremiery w wiedeńskim Theater auf der Wiedeń w 1791 r., urzeczone muzyką Mozarta śledzą ze wzruszeniem przygody szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie zabawnego ptasznika Papagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości. Pod opieką arcykapłana Sarastro Tamino i Papageno odnajdą swoje pełne człowieczeństwo, a także miłość, która połączy księcia z Paminą, a ptasznika z Papageną. Świat zła i zawiści symbolizuje Królowa Nocy. Czarodziejski flet: późne arcydzieło Mozarta, baśniowe, tajemnicze, pełne ukrytych odniesień do wolnomularstwa, fascynujące publiczność całego świata. Wrocławską inscenizację przygotowała Anna Długołęcka, kierownictwo muzyczne należy do Dariusza Mikulskiego.

 

6.05, 19.00-22.00

Cyganeria, Giacomo Puccini

Treścią opery są dzieje miłości poety Rudolfa i hafciarki Mimi, codzienność artystów, zamieszkujących wspólnie poddasze oraz barwne życie ulic Paryża. Kompozytor opowiedział tę historię w sposób niezwykle sugestywny, operując zróżnicowaną rytmiką i barwną instrumentacją, a reżyser Waldemar Zawodziński przenosi widzów  w świat francuskiej bohemy z epoki balzakowskiej.

 

7.05, 19.00-21.20

8.05, 17.00-19.20

Poławiacze pereł, Georges Bizet

Poławiacze pereł stanowią jedną  z najpiękniejszych kompozycji Georgesa Bizeta, która mimo nieprzychylnych komentarzy ówczesnych krytyków  przetrwała próbę czasu  i doczekała się wielu nagrań płytowych. Na deskach Opery Wrocławskiej najbliższy spektakl ujrzymy  w nowej odsłonie. Autor upodobał sobie dla swych oper egzotyczne tło. Akcja Poławiaczy pereł, określanych jako „opera liryczna”, rozgrywa się w malowniczej scenerii wioski rybackiej na Cejlonie. Historia opowiada o miłosnym trójkącie: wódz wioski Zurga oraz myśliwy Nadir zakochują się w pięknej kapłance Leili.  W imię swej przyjaźni wyrzekają się tej miłości. Jednak los jest przewrotny. Po długiej nieobecności Leila przybywa do wioski i sprzeniewierza się swemu powołaniu kapłanki – wbrew złożonej obietnicy czystości, między nią a Nadirem wybucha gwałtowna namiętność. Gdy romans wychodzi na jaw, wódz wioski zmuszony jest wydać na kochanków wyrok śmierci. Czy Zurga poświęci swą miłość w imię przyjaźni i dobra kochanych osób?

 

10.05, 19.00-22.00

Eugeniusz Oniegin, Piotr Czajkowski

Eugeniusz Oniegin, sceny liryczne w trzech aktach, arcydzieło Piotra Czajkowskiego w Operze Wrocławskiej (premiera: luty 2015). Wielkie emocje, motyw niespełnionej miłości, przyjaźń, która ustępuje miejsca zranionej dumie i zazdrości, tragiczny pojedynek w tle, zbyt późno budzące się uczucie tytułowego bohatera – to wszystko odnajdą widzowie w tym poruszającym arcydziele. Eugeniusz Oniegin rozpoznaje w Tatianie miłość swego życia dopiero wtedy, gdy młoda kobieta jest już księżną, żoną księcia Gremina. Bezdusznie odrzucił niegdyś uczucie wrażliwej dziewczyny. W inscenizacji wrocławskiej kierownictwo muzyczne objął Marcin Nałęcz-Niesiołowski, spektakl wyreżyserował Yuri Alexandrov.

 

12.05, 19.00-22.00

Rigoletto, Giuseppe Verdi

Sławne dzieło Giuseppe Verdiego, w inscenizacji Michała Znanieckiego. Rigoletto stoi w jednym rzędzie z tak znanymi operami Verdiego, jak Trubadur i Traviata. Kompozytor stworzył muzykę bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i mszczą się. Wrocławska inscenizacja nawiązuje do stylistyki teatru elżbietańskiego. Bogactwo efektów wizualnych, oryginalność kostiumów i choreografii pozwalają na nową interpretację tego operowego arcydzieła, którym włoski kompozytor rozpoczynał w pełni dojrzały, środkowy okres swojej twórczości.

 

13.05, 19.00-21.30

Raj utracony, Krzysztof Penderecki

Opera Krzysztofa Pendereckiego, czołowego polskiego kompozytora naszych czasów, obchodzącego niedawno 75. urodziny. Przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko, które jest muzyczną interpretacją biblijnej historii. Sam kompozytor uznał wrocławską inscenizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą ze wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się w umownych, prostych dekoracjach. Barw dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci. Nowatorska, jedyna w swoim rodzaju muzyka, ilustrująca dramat bohaterów, posługuje się także cytatami z Bachowskiej Pasji według św. Jana i Wagnerowskiego Lohengrina.

 

14.05, 19.00-21.40

Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti

Łucja z Lammermooru to spotkanie z muzycznym Romantyzmem. Sławne dzieło Gaetano Donizettiego, włoskiego mistrza melodyjnych oper, zarówno poważnych, jak też komicznych. W tym przypadku – poruszająca muzyczna tragedia, osnuta na motywach powieści Waltera Scotta Narzeczona z Lammermooru. Romantyczna uczuciowość, wielkie emocje bohaterów, z rodzinną i polityczną intrygą w tle przeniosą widzów do Szkocji pod koniec XVI stulecia. Urzekające pięknem melodyki arie i duety, klasyczny i tragiczny zarazem trójkąt miłosny od prapremiery utworu w 1835 r. w Neapolu poruszały kolejne pokolenia wielbicieli włoskiej opery. Donizetti okazał się godnym następcą wielkiego Rossiniego, podbijając nie tylko swoją ojczyznę, ale i sceny paryskie. Łucja z Lammermooru prowadzi widza od nastroju miłosnej sielanki i obietnicy szczęścia aż po nieoczekiwany, tragiczny finał.

 

15.05, 17.00-20.00

Traviata, Giuseppe Verdi

Traviata Giuseppe Verdiego to jedna z tych oper, które najbardziej poruszają publiczność na całym świecie. Opowiedziana dźwiękami historia miłości niemożliwej, przekraczającej konwenanse epoki. Opera miała prapremierę w Wenecji w 1853 r., libretto powstało na podstawie Damy Kameliowej Aleksandra Dumasa – syna. Aż trudno uwierzyć, ale premierowe przedstawienie sprzed 160 lat zakończyło się niepowodzeniem. Być może na drodze do sukcesu stanął realizm opery i trudne do zaakceptowania dla ówczesnej publiczności uczynienie z kurtyzany głównej bohaterki dzieła. To zaskakiwało i szokowało. Dziś dzieło Verdiego należy do najczęściej wystawianych w świecie oper, a kolejne pokolenia wzrusza historia uczucia Violetty i Alfreda. Słynny toast Libiamo z I aktu, wspaniałe arie i duety, a także efektowne sceny zespołowe, przejmująca prawda emocjonalna bijąca z każdej strony partytury to główne walory tego porywającego arcydzieła.

 

18.05, 19.00-21.10

Joanna d’Arc, Giuseppe Verdi

Przed nami opera klasycznego twórcy opery włoskiej, autora takich dzieł jak Aida czy Traviata. Joanna d’Arc to jeden z wczesnych utworów operowych kompozytora, wystawiony po raz pierwszy w 1845 r. w La Scali. Spektakl już w dniu swojej premiery wzbudził entuzjazm publiczności, zachwyconej majestatycznymi wystąpieniami chóru i głębokimi partiami solowymi. Z biegiem lat dzieło nie straciło nic ze swego doniosłego uroku, wręcz przeciwnie – do dziś zaskakuje swoją świeżością. Libretto autorstwa Temistocle Solera opiera się na dramacie Freidricha Schillera Die Jungfrau von Orléans, opisującego historię życia tytułowej Dziewicy Orleańskiej, prostej dziewczyny, która stanęła na czele francuskiej rebelii przeciw Anglikom. Burzliwy okres w dziejach średniowiecznej Francji staje się tłem dla ukazania uniwersalnych ludzkich dramatów.

 

19.05, 19.00-22.00

Pułapka, Zygmunt Krauze

Bohater Pułapki, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej Pułapki, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle. Wrocławska premiera spektaklu z grudnia 2011 roku była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety i jednocześnie wrocławianina, obchodzącego jubileusz 90-lecia. Kierownictwem muzycznym zajął się Tomasz Szreder, a reżyserią i przygotowaniem dekoracji Ewelina Pietrowiak, znana wrocławskiej publiczności ze znakomicie przyjętej Matki czarnoskrzydłych snów.

 

20.05, 19.00-22.00

Makbet, Giuseppe Verdi

Makbet to kolejna z kolekcji oper Verdiego, inspirowanych twórczością Williama Szekspira. Sztuka uwielbianego przez kompozytora Szekspira wyzwoliła dramatyczny geniusz Verdiego. Prapremiera Makbeta Verdiego miała miejsce 14 marca 1847 r. we Florencji, ale to stosunkowo wczesne dzieło kompozytor poddał gruntownej przeróbce osiemnaście lat później dla potrzeb premiery w Paryżu 19 kwietnia 1865 r. Właśnie ta druga wersja od niemal stu lat nie schodzi ze scen teatrów operowych całego świata. Makbet Verdiego od początku spotykał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Kierownictwa muzycznego nowej inscenizacji podjęła się Ewa Michnik, reżyserii podjął się wybitny twórca teatralny z Niemiec Bruno Berger-Gorski. Pełna dramatycznego rozmachu, nowatorska muzyka Verdiego, sugestywna wizja żądzy władzy i efektowne sceny zbiorowe z elementami fantastyki zapewnią niezapomniane wrażenia.

 

21.05, 19.00-22.00

Madame Butterfly, Giacomo Puccini

Opera Madame Butterfly jest wystawiana z niesłabnącym powodzeniem na największych scenach operowych świata. Po latach nieobecności powraca na wrocławską scenę w nowej odsłonie, pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik, ze scenografią i kostiumami Williama Orlandiego i w reżyserii słynnego Giancarlo del Monaco, jednego z najważniejszych i najbardziej rozchwytywanych reżyserów swego pokolenia. Madame Butterfly opowiada historię młodej gejszy Cio-Cio-San, która bez pamięci zakochuje się w oficerze amerykańskiej marynarki. Swoje uczucie, przypieczętowane przysięgą małżeńską, traktuje niezwykle dojrzale, w przeciwieństwie do wybranka jej serca. Porucznik Pinkerton postrzega swoje małżeństwo jako egzotyczny żart. Gdy musi opuścić Japonię, obiecuje Cio-Cio-San, że powróci. Wraca, ale na swoich warunkach. Temat uwiedzenia i porzucenia jest obecny w operze nie od dziś. Madame Butteffly wpisuje się świetnie w tę tradycję, pozostając w czołówce najpiękniejszych oper o zawiedzionej miłości.

 

22.05, 17.00-20.30

Kobieta bez cienia, Richard Strauss

Opera Richarda Straussa, zrealizowana w Operze Wrocławskiej, jest polską prapremierą tego dzieła. Utwór stawia wysokie wymagania zarówno wykonawcom, jak i realizatorom. Jego wystawienia podejmują się największe sceny operowe świata. Wybitny poeta, autor libretta Hugo von Hofmannsthal stworzył rodzaj nowej baśni, opartej na mitach i legendach różnych krajów i epok. W warstwie muzycznej opera zachwyca niezwykle bogatą instrumentacją i potężnym, neoromantycznym brzmieniem. Wrocławska inscenizacja przeniesie widzów w świat oddalony od rzeczywistości, a jednocześnie pełen wartości etycznych. Realizatorzy zachowali baśniowy kontekst dzieła i świat wizji, w których marzenie spotyka się z rzeczywistością.

 

24.05, 11.00-13.00

Córka źle strzeżona, Louis Joseph Ferdinand Hérold

SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD

Ten francuski balet komiczny w dwóch aktach to nie tylko pełna uroku pastoralna opowieść o miłości, ale również najstarszy spektakl baletowy, zachowany w światowym repertuarze. Dzieło doczekało się różnych wersji muzycznych, najstarsza z 1789 r. zawierała opracowania popularnych utworów francuskich, zaś autorami wersji prezentowanej przez Operę Wrocławską są kompozytorzy Louis Joseph Ferdinand Hérold i John Lanchbery. Akcja tej baletowej sielanki przenosi widzów do wioski w okolicach Paryża pod koniec osiemnastego stulecia. Tancerze wcielają się w główne postacie: Lise to młoda wieśniaczka, a Colin – zakochany w niej z wzajemnością młodzieniec. Na drodze do ich szczęścia stoi Simone, sroga matka dziewczyny, która wolałaby widzieć swoją córkę jako żonę bogacza – syna właściciela winnic. Zakochani ubłagają jednak matkę Lisy, przeszkody zostaną przezwyciężone i dzieło zakończy się w atmosferze powszechnej radości, co podkreśli również pełna życia i wdzięku muzyka.

 

 

 

25.05, 11.00-12.00

Alicja w Krainie Czarów, Robert Chalus

TAJEMICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI

Zespół Opery Wrocławskiej kilka swych artystycznych propozycji kieruje specjalnie     do najmłodszej widowni, pragnąc zapoznać dzieci z bogactwem świata opery. Alicja w Krainie Czarów skomponowana została specjalnie dla dziecięcej publiczności. Libretto, które napisał autor muzyki, oparte jest na fantastycznej powieści Lewisa Carolla pod tym samym tytułem. Na scenie zobaczymy postacie znane z książki w wyjątkowo atrakcyjnych, kolorowych kostiumach autorstwa Małgorzaty Słoniowskiej: Susła, Szyderczego Kota, Króla i Królową Kier, Królika, Kapelusznika, Gąsienicę, Marcowego Zająca i Fałszywego Żółwia.

 

25.05, 19.00-22.00

Nabucco, Giuseppe Verdi

Monumentalne obrazy potęgi dawnego Babilonu, poruszające sceny upokorzenia Izraelitów, pełne dramatyzmu i religijnego uniesienia sytuacje przenoszą w odległe czasy. Starotestamentowa historia najazdu babilońskiego na Jerozolimę, walka dworskich stronnictw o władzę i niewola Izraelitów są kanwą opery, która w czasach Verdiego poruszała publiczność włoską, widząc w niej figurę zmagań budzącego się narodu z austriackiej dominacji. Kierownictwo muzyczne objęła Ewa Michnik, zaś reżyserią zajął się Marek Weiss.

 

27.05, 19.00-21.35

Król Roger, Karol Szymanowski

Król Roger jest operą niezwykłą. Niezwykły był już sam poczęty w wyobraźni kompozytora i z mistrzostwem przez Jarosława Iwaszkiewicza zrealizowany pomysł libretta, które czyniąc miejscem akcji średniowieczną Sycylię, splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa). Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej; pozostał dziełem wspaniałym i samotnym. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, a reżyserią zajął się wybitny Mariusz Treliński.

 

28.05, 19.00-21.40

Falstaff – Wesołe Kumoszki z Windsoru, Giuseppe Verdi

Ostatnia opera Verdiego, nazwana „komedią liryczną”. Sir John Falstaff – zdeklasowany szlachcic – to postać znana z utworów Szekspira. Verdi ukazał Falstaffa z pobłażliwym uśmiechem i szczyptą sarkazmu. Muzyka jest przepełniona energią, wigorem, zachwyca lekkością i maestrią. Reżyser Waldemar Zawodziński w tradycyjną inscenizację tego dzieła wpisał własną wizję przedstawienia pełnego barw i emocji.

 

29.05, 17.00-20.00

Opowieści Hoffmanna, Jacques Offenbach

Opowieści Hoffmanna to ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. Pięknej Heleny, Orfeusza w piekle  i Życia paryskiego. Jacques Offenbach uważany jest za wybitnego reprezentanta dziewiętnastowiecznej operetki francuskiej. W swoich pełnych humoru i inwencji melodycznej dziełach wyśmiewał życie społeczno-polityczne Francji czasów Napoleona III. Odnosił międzynarodowe sukcesy (jego Kankan  podbił cały świat), ale też zmagał się z bankructwami. Pod koniec życia zapragnął stworzyć dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną Opowieści Hoffmanna, opartą na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. Tak powstała najlepsza z jego muzycznych „opowieści”, z pięknymi ariami i nieśmiertelną barkarolą. Kompozytor nie ukończył niestety utworu i nie doczekał prapremiery, która miała miejsce 10 lutego 1881 r. w paryskiej Opéra-Comique.

 

31.05, 11.00-14.00

Samson i Dalila, Camille Saint-Saëns

Utwór ma cechy wielkiej opery historycznej, z monumentalną scenografią i heroiczną fabułą, ale też opery lirycznej, z kameralną i nastrojową muzyką. Ferdinand Lemaire oparł libretto na fragmencie biblijnej Księgi Sędziów. Samson jest bohaterem wsławionym walką z Filistynami. Ci wielokrotnie bezskutecznie próbowali poznać tajemnicę jego nadludzkiej siły i go zgładzić. Cel swój osiągnęli podstępem, podsuwając mu kochankę, piękną Dalilę, która usłyszała: Głowy mojej nie dotknęła nigdy brzytwa (…). To najpiękniejsza aria Dalili Mon coeur s’ouvre a te voix i wielki duet z II aktu opery. Kolejne zdarzenia prowadzą do klęski Samsona i jego ostatniego wysiłku przeciw wrogom.

afisz_maj_WWW

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

Twoje dane będą bezpieczne!Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Również inne dane nie będą udostępniane osobom trzecim.