Aktualności

Moja marka a ekspert marki osobistej – w czym i jak może mi pomóc?

Moja marka a ekspert marki osobistej – w czym i jak może mi pomóc?

22 lutego, 2022 0 komentarzy

Gdy podejmujemy decyzję, że zaczynamy świadomie kreować swoją markę osobistą, druga decyzja idąca zaraz za nią to ta, czy skorzystamy z pomocy eksperta w tej dziedzinie. Jest to decyzja brzemienna w skutki i, w zależności od tego, co postanowimy, budowanie marki będzie miało różny przebieg oraz zdecydowanie różny rezultat. Rozpatrzmy oba scenariusze, które mogą pomóc nam w wyborze „tak” lub „nie”, a także podpowiedzą, w czym taki specjalista mógłby nas weprzeć.

Ekspert marki osobistej a nasza sytuacja i potrzeby

Skoro już zastanawiamy się nad skorzystaniem z pomocy eksperta marki osobistej (czy specjalisty w zakresie personal branding – to jest to samo), to znaczy, że nie jesteśmy pewne istotnej kwestii. Czy nasze własne umiejętności w zakresie autopromocji, wykreowania własnego nazwiska jako „marki”, zbudowania odpowiedniej reputacji i pozycji branżowej wystarczą, by przebić się przez silną konkurencję, której oddech na plecach czujemy? Czy w ogóle takie umiejętności posiadamy, bo przecież tak, czujemy się specjalistkami i nimi jesteśmy, ale niekoniecznie jest to marketing. Nawet jeśli elementy marketingu i public relations miałyśmy np. na studiach, to nie zawsze wystarczy, bo liczy się co? Doświadczenie i praktyka.

Będąc więc w sytuacji konieczności zbudowania mocnej marki osobistej, wspierającej nasz biznes czy działalność publiczną, palącą potrzebą jest know-how, dający odpowiedź na pytanie: jak to zrobić?

Ekspert marki osobistej wie „jak?”

Specjalista w tej dziedzinie, to z reguły doświadczony marketingowiec (czy inaczej: marketer), piarowiec (public relations) lub ktoś kto pracował w komunikacji marketingowej. Warto (trzeba!) sprawdzić kompetencje i doświadczenie zawodowe osoby czy osób, których kandydatury do współpracy ewentualnie rozpatrujemy. Jeśli w biogramach nic – lub niewiele – wskazuje na pracę i praktykę w wymienionych obszarach, można postawić pytanie, czy to będzie dobry specjalista. Dobrze spytać jego klientów, jeśli do takich dotrzemy. Załóżmy jednak, że rozpatrywana przez nas osoba jest pod tym względem okay. Posiada rekomendacje, case studies z poprzednich lat pracy, więc ma doświadczenie. Taki ktoś zdecydowanie lepiej będzie wiedział „jak to zrobić?” niż my. Co trzeba wtedy zrobić? Zaprosić go do współpracy i zaufać mu!

Jak i w czym ekspert marki osobistej nam pomoże?

Można go wykorzystać co najmniej na kilka sposobów, z których najważniejsze, jakie przychodzą mi do głowy to:

  1. Współpraca przy stworzeniu koncepcji naszej marki osobistej. Wbrew pozorom to wcale niełatwa sprawa do wykonania samej. Niby ogólnie wiemy, jak chcemy się publicznie prezentować, ale na zadawane przez eksperta pytanie: „czy ma Pan / Pani gotową koncepcję marki – w głowie lub na piśmie – nad którą moglibyśmy wykonawczo popracować?” mało kto odpowiada twierdząco. Bo jak to konkretnie opracować i opisać? Jakie elementy wziąć pod uwagę? Jakie obszary wchodzą w zakres „marki osobistej”? I czym ona de facto jest, bo w Internecie krążą różne definicje. Nie wiemy, którym możemy zaufać, skoro jest ich jak wiele? Na te wszystkie pytania powinien bez wahania odpowiedzieć nasz ekspert, starając się osadzić definicję marki osobistej w naszym konkretnym przypadku (jeśli już się z naszą sytuacją i potrzebami zapoznał). Na bazie tych i innych pytań – w wyniku obustronnej współpracy – powstanie koncepcja naszej własnej, dopasowanej i charakterystycznej tylko dla nas, marki osobistej. Bez niej trudno przejść kolejne możliwości współpracy z takim specjalistą.
  2. Strategia budowy rozpoznawalności marki osobistej, reputacji i pozycji publicznej (czy branżowej, środowiskowej). Wchodzi w to ułożenie i dopasowanie wszelkich działań, aktywności, podejmowanych przez nas na rzecz promocji marki. Jeśli budowa strategii np. biznesowej jest nam znana, łatwo porozumiemy się z naszym ekspertem, co do pracy nad strategią marki. Ale znów: ma ona swoje własne prawa, specyfikę i wyjątki. Współpracując razem, jest szansa na uniknięcie wielu problemów i sytuacji, które promocja personal brandingu może generować w przestrzeni publicznej.
  3. Dobranie odpowiednich narzędzi do budowy marki osobistej, jej promocji i komunikacji. Ekspert marki osobistej biegły w narzędziach, jakie dają dziedziny: public relations i marketing, jest w stanie dobrać takie, które wesprą naszą markę wizerunkowo, zasięgowo, a w rezultacie biznesowo. Bo przecież o to chodzi, na końcu wszystkich naszych działań jest biznes i jego sukces na rynku.
  4. Wreszcie konsultacje dotyczące marki osobistej, takie doraźne, w razie potrzeby. Gdy coś nie działa, działa nie tak, jak chcemy, lub konieczny jest np. rebranding (zmiana) naszej marki, wskazówki eksperta mogą nakierować nas na tory, po których sprawnie podążymy dalej. Albo chociaż zainspirować do naszych własnych prób opracowania nowej koncepcji lub wprowadzenia zmiany.

Ekspert marki osobistej – a jeśli powiem mu „nie”?

To wszystko, co zostało wymienione powyżej, będziemy musiały stworzyć i wykonać same. Czy jest to możliwe? Oczywiście. Jeśli mamy jakąś wiedzę w tym obszarze, jakieś doświadczenia w pracy z innymi markami, lub przynajmniej poświęcimy odpowiednią ilość czasu na wdrożenie się (teoretyczne) w temat, możemy próbować. Aha, tu pojawia się nawet punkt piąty do powyższej listy współpracy z ekspertem: możemy go poprosić o mentoring procesu budowy marki, który opracujemy i przejdziemy osobiście. A nawet o „sprzedanie” dziedzinowego know-how w postaci konkretnego szkolenia. To znacznie skróci i ułatwi pracę nad naszym własnym personal brandingiem.

autorka: Dorota Anna Wróblewska, MentorMarki.pl

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

Twoje dane będą bezpieczne!Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Również inne dane nie będą udostępniane osobom trzecim.