Aktualności

Jak napisać dobry brief kreatywny dla agencji?

Jak napisać dobry brief kreatywny dla agencji?

14 czerwca, 2016 0 komentarzy

Organizujesz przetarg na kompleksową realizację filmu reklamowego. Skontaktowałeś się z kilkoma agencjami, oferty spływają, jednak żadna koncepcja nie powala na kolana i nie jest bliska temu, co tak naprawdę oczekujesz. Być może zwróciłeś się do kiepskich agencji, a może… po prostu źle sprecyzowałeś swoje wymagania i agencje nie zrozumiały, czego tak naprawdę chcesz?

Dlatego tak ważny jest dobrze przygotowany brief. Podążaj za poniższymi wskazówkami, a usprawnisz komunikację na linii klient – agencja kreatywna. Unikniesz niedomówień w budżetowaniu, otrzymasz koncepcje, na jakie czekasz.

1. Kto ofertuje

Postaraj się w kilku zdaniach przedstawić główną formę działalności firmy, wasze rynkowe wyróżniki. Ta część powinna być zwięzła, nie rozwlekaj jej. Załącz linki do szerszych opisów, jeśli uważasz, że agencja powinna mieć większy insight w to, co robicie.

2. Zadanie dla agencji

To jeden z najważniejszych punktów w briefie, który wyjaśni, co tak naprawdę ma zrobić agencja – np. zadaniem jest przygotowanie koncepcji na serię 3 filmów reklamowych, każdy z nich o długości 30 sekund. Filmy mają dotyczyć… – przedstaw produkt/usługę, którą będą promować. Dlaczego jest ważna? Jakie jej główne cechy i wartość dodana dla klienta? Jakich określeń i obrazów używacie już w komunikacji marketingowej. Upewnij się, że agencja „czuje” temat.

3. Grupa docelowa

Nie pisz, że odbiorcami filmów reklamowych są wszyscy. Nawet, jeśli grono klientów Twojej firmy jest szerokie, z pewnością da się w nim wyodrębnić najbardziej znaczące grupy. Możesz polegać na określeniach demograficznych – np. kobiety wiek 35-45 lat, mieszkanki dużych miast, wykształcenie wyższe… lub skupić się na określeniu stylu życia, który prowadzą. Przykład: kobiety – singielki w różnym wieku, które prowadzą aktywny tryb życia, chętnie dokonują zakupów w sieci, podążają za najnowszymi trendami.

4. Kanały dystrybucji

Gdzie emitowane będą filmy reklamowe? W telewizji – stacje tematyczne, czy ogólnopolskie? Internet – social media, youtube, a może playery internetowe lub firmowa strona internetowa. A może film będzie wyświetlany na monitorach w firmowych sklepach lub podczas dużego eventu? Sprecyzowanie kanałów dystrybucji pozwoli agencji nie tylko lepiej dopasować się z koncepcją, ale także prawidłowo wycenić pracę. Pamiętaj, że jeśli film będzie emitowany w telewizji, to honoraria aktorów i lektora będą wyższe. Wskaż też, jak długo będą potrzebne Ci prawa do emisji materiału.

5. Co obejmuje współpraca

Wyszczególnij, co dokładnie zawiera się w zadaniach dla agencji. Jeśli zlecasz kompleksową realizację filmu reklamowego, prawdopodobnie będzie to koncepcja i storyboardy, a na dalszym etapie scenariusz, nagranie materiału, montaż i postprodukcja, ewentualnie nagranie lektora czy dostarczenie filmów w określonych formatach do mediów.

6. Budżet

Tę kwestię często przemilcza się w briefie w nadziei, że agencja wyceni prace taniej, niż zaplanowane na ten cel środki. Warto jednak sprecyzować budżet. Będzie to wskazówka, która pozwoli na dopasowanie koncepcji do Twoich możliwości finansowych – np. czy film ma zwierać ujęcia z drona, czy plan zdjęciowy może odbyć się za granicą, a w reklamie wystąpi celebryta.

7. Benchmark/Inspiracja

Widziałeś świetną realizację innej firmy i chciałbyś, żeby Twoje reklamy były w podobnym stylu? Powiedz o tym agencji kreatywnej. Poinformuj ją, jeśli jest coś, czego w tworzeniu koncepcji powinna unikać – np. typowych dla Twojej branży pomysłów.

8. Harmonogram

Zaznacz, jaki jest maksymalny termin przesyłania ofert i kiedy agencja może kontaktować się w przypadku dodatkowych pytań. Ważną informacją jest także data rozstrzygnięcia przetargu oraz kiedy miałaby nastąpić realizacja filmów. Upewnij się, że między terminem, w którym naprawdę potrzebujesz filmu, a deadlinem dla agencji  masz kilka dni zapasu. Nie będziesz się denerwować ewentualnymi opóźnieniami.

9. Osoba kontaktowa dla agencji

Wskaż osobę, która udzieli agencji merytorycznego wsparcia, odpowie na wszelkie pytania pojawiające się przy pracy nad powstawaniem koncepcji.

Jak długi powinien być brief dla agencji kreatywnej? Nie ma tu jednoznacznej odpowiedzi. Ważne, żeby był zwięzły i wyczerpujący. Świetnie, jeśli uda Ci się go zmieścić na jednej stronie A4. Jednak ważniejsze jest, aby w sposób klarowny wyjaśniał Twoje potrzeby i oczekiwania, nawet za cenę wydłużenia go o kilka stron. Więcej czasu poświęconego na przygotowanie briefu procentuje sprawnym przebiegiem ofertowania.

Autor: Citymind Visuals – www.citymind.pl

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<