Aktualności

Zasady perswazji

Zasady perswazji

4 listopada, 2010 0 komentarzy

Czy prowadzisz zebranie całego zespołu, albo właśnie udzielasz informacji zwrotnej jednemu ze swoich podwładnych, Twój sukces jako lidera zależy od Twojej zdolności przekonywania ludzi do swojej wizji.

Właściwie można powiedzieć, że przywództwo, to synonim efektywnej komunikacji. Umiejętnością numer jeden, której najbardziej brakuje menedżerom w Polsce, to umiejętność komunikacji, publicznych wystąpień i pozycjonowania siebie w roli lidera.

Jeśli chcesz wyróżniać się z tłumu, otrzymać awans, albo przewodzić skutecznemu zespołowi sprzedawców, to musisz stać się ekspertem komunikacji i perswazji.

W całej historii najlepiej zapamiętywani byli ludzie, charyzmatyczni liderzy, którzy posiadali zdolność wzniecania odwagi u swoich podwładnych.

Im wyżej wspinasz się po drabinie firmowej kariery, tym częściej będziesz zmuszony komunikować swoje oczekiwania, obawy, rezultaty swoich działań przed różnymi grupami ludzi – zwykle przełożonymi, ale również z podwładnymi. I znowu, albo ich przekonasz do swojej wizji, albo przegrasz.

Strategie komunikacji

Psychologowie mówią nam, że rodzimy się z jednym z czterech różnych „temperamentów”: agresywnego, ekspresywnego, pasywnego i analitycznego. Każdy z tych stylów wymaga różnego podejścia i komunikacyjnej strategii. Na przykład, słowa, które przemówią do osoby z agresywnym temperamentem mogą całkowicie zniszczyć relacje z osobą o temperamencie pasywnym i vice versa.

Jeśli masz wpływać na swoich podwładnych, kolegów, klientów, to musisz szybko i precyzyjnie rozpoznawać te różnice w charakterach ludzi w Twoim otoczeniu, i odpowiednio reagować.

Podczas swojej kolejnej prezentacji, spotkania lub wystąpienia postaraj się zidentyfikować poprawnie różne charaktery swoich rozmówców.

Poniższe strategie powinny pomóc Ci w kontaktach z czterema typami charakterologicznymi.

Typ agresywny, to osoba nastawiona na wyniki. Boi się utraty kontroli i ceni osiągnięcia.

Jakich słów używać w komunikacji?

  • Kontrola
  • Elastyczność
  • Praca
  • Siła
  • Wyzwanie
  • Szybkość
  • Rezultaty
  • Cele
  • Opcje
  • Szybko
  • Wolność
  • Natychmiast

Typ ekspresywny. Ceni sobie uznanie, boi sie utraty prestiżu. Jest zorientowany na ludzi, nie na wyniki.

Jakich słów używać w komunikacji?

  • Kreatywność
  • Przyjazny
  • Prosty
  • Niesamowity
  • Spontaniczny
  • Ekscytujący
  • Przygoda

Typ pasywny. Wnikliwy obserwator. Zależy mu na byciu docenianym. Unika konfliktów.

Jakich słów używać w komunikacji?

  • Wsparcie
  • Rodzina
  • Harmonia
  • Współpraca
  • Szczerość
  • Uprzejmość
  • Relacja

Typ analityczny. Nastawiony na jakość. Ceni sobie dokładność i boi się bycia postrzeganym jako niekompetentny pracownik.

Jakich słów używać w komunikacji?

  • Udowodnione
  • Gwarantowane
  • Ekonomiczne
  • Jakość
  • Wiarygodne
  • Efektywne
  • Uczyć się
  • Rozwój
  • Szkolenie

Nie każdy urodził się ze „złotym językiem”. Większość ludzi musi poświęcić wiele czasu i energii by nauczyć się rozpoznawać odpowiednie preferencje komunikacyjne swoich rozmówców. Trzeba też nauczyć się skutecznie i szybko reagować na różne charaktery. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy trenera lub z zewnętrznego szkolenia.

Komunikacja jest podstawą. Na tym obszarze nie można oszczędzać.

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

Twoje dane będą bezpieczne!Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Również inne dane nie będą udostępniane osobom trzecim.