Jak zarobić w sieci? – podpowiadamy co zrobić, by otworzyć sklep internetowy
20 kwietnia, 2015 0 komentarzyInternet daje ogromne możliwości. Można uczyć się na odległość, poznawać ludzi z najdalszych zakątków czy mieć dostęp do największych i najaktualniejszych bibliotek, płytotek i filmotek świata. A to wszystko za pośrednictwem choćby telefonu. Nieograniczone możliwości Internetu pozwalają także zarobić i to coraz większej liczbie Polaków. Jeżeli Ty również postanowiłaś założyć własny e-biznes, podpowiadamy jak rozkręcić działalność sklepu internetowego. Pamiętaj, że najlepiej zrobić drobiazgowy plan i punkt po punkcie zmierzać do sukcesu. Oto, co powinnaś zrobić, by już niedługo zostać swoją własną szefową.
1. Pomysł
Aby zacząć działalność musisz postanowić, co będziesz sprzedawać. Może to być oczywiście absolutnie wszystko, ale na pewno są produkty, które przyniosą Ci mniejszy i większy dochód. Musisz się zastanowić, czy wybierając na przykład branżę modową, będziesz sprzedawać wszystkie elementy odzieży, czy może skupisz się jedynie na rękawiczkach. Ponadto, koniecznie powinnaś wybrać taki zakres produktowy, który także dla Ciebie okaże się interesujący. Swojemu biznesowi poświęcisz wiele czasu, dlatego ważne jest, żeby odpowiadał Twoim pasjom. Jeżeli lubisz jeździć konno zastanów się nad sklepem z asortymentem dla koni, jeżeli robisz na drutach – sprzedawaj włóczki, jeżeli lubisz piercing – przedstaw ofertę kolczyków. Często bardziej niszowe produkty mogą przynieść Ci więcej zysku, ponieważ są trudniej dostępne. Jednak przed podjęciem decyzji powinnaś przeprowadzić analizę rynku, sprawdzić konkurencję, zapotrzebowanie, określić i poznać swoich potencjalnych klientów. Gdy będziesz pewna co do pomysłu na biznes, czas uporządkować szczegóły.
2. Biznesplan
Biznesplan jest ważnym dokumentem, jednak jego stworzenie nie zawsze wymaga specjalistycznej wiedzy. Jeżeli ubiegasz się o kredyt na biznes możesz się zastanowić nad wynajęciem osoby lub firmy, która pomoże napisać profesjonalny biznesplan. Jeżeli jednak ma być on przeznaczony wyłącznie dla Ciebie, w dalszym ciągu będzie niezwykle pomocny, aczkolwiek wystarczy gdy przygotujesz go samodzielnie. Najważniejsze punkty biznesplanu to: streszczenie projektu, jego opis i cele, plan marketingowy, prognozy, plan awaryjny oraz analiza SWOT, czyli mocne strony (Strengths), słabe strony (Weaknesses), szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats).
3. Działalność gospodarcza
Jednoosobowe przedsiębiorstwo (czyli na przykład Twój sklep internetowy) można zarejestrować przez Internet lub w urzędzie. Wybierając opcję online wystarczy na stronie www.firma.gov.pl zrobić wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Niestety, także wtedy konieczna jest jednorazowa wizyta w urzędzie, bo tylko w ten sposób otrzymamy tzw. zaufany profil, dzięki któremu możemy złożyć wniosek, a także aktualizować dane. Po złożeniu wniosku odpowiednie instytucje zostają o tym powiadomione, w konsekwencji czego otrzymasz numery REGON i NIP. Wniosek o rejestrację jest bezpłatny.
4. Kapitał
Jeżeli nie masz odłożonych wystarczających funduszy na start, na pewno zastanawiasz się gdzie możesz ubiegać się o dofinansowanie. Nawet 70% młodych Polaków brak pieniędzy wymienia jako główną przeszkodę w założeniu własnego biznesu. W 2015 roku niestety nie ma już szans na zdobycie wsparcia z Unii z działania 6.2 w ramach programu Kapitał Ludzki (jeszcze do końca 2013 roku można było otrzymać nawet 40 tysięcy złotych). Wsparcie rzędu 22 tysięcy złotych oferują za to Urzędy Pracy, choć już teraz wiadomo, że na pewno funduszy nie starczy dla wszystkich chętnych. Duże szanse są za to na atrakcyjną pożyczkę, na przykład w ramach programu „Pierwszy biznes – wsparcie w starcie” można ubiegać się nawet o 75 tysięcy złotych oprocentowanych na poziomie 0,56% w skali roku.
5. Strona www
Aby „powiesić” stronę w sieci musisz podjąć kilka decyzji – część z nich będzie wymagała kreatywności, część jedynie zimnych kalkulacji. Po pierwsze, musisz wybrać domenę, czyli adres sklepu. Najlepiej, żeby domena była jednocześnie nazwą sklepu, a także by od razu kojarzyła się z jego asortymentem. Unikaj nazw trudnych, wielowyrazowych, obcojęzycznych. Zrób listę kilku potencjalnych domen i sprawdź ich dostępność, na przykład w wyszukiwarce na stronie home.pl.
Po drugie, zastanów się czy skorzystasz z szablonu sklepu, czy zainwestujesz w stworzenie sklepu od podstaw. Obie opcje mają swoje plusy i minusy, jednak na początek lepszym rozwiązaniem wydaje się być szablon, który jest zintegrowany z różnymi przydatnymi młodemu przedsiębiorcy programami, jak na przykład płatności elektroniczne, systemy aukcyjne, porównywarki cen czy fakturowanie online.
Po trzecie, nie zapomnij o stworzeniu regulaminu sklepu. Jednak to zadanie oddaj w ręce specjalistów. Błąd popełniony przez nieuwagę lub niewiedzę może sprawić, że rząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałoży na Ciebie wysoką karę. A to na pewno nie będzie dobry start w nową, przedsiębiorczą przyszłość.
6. Promocja
Na tym etapie Twój sklep już istnieje – teraz powinnaś zadbać, by dowiedzieli się o nim inni. Promocja e-biznesu oczywiście przede wszystkim odbywa się w internecie. Pamiętaj, że wielu klientów trafi do Twojego sklepu wpisując odpowiednie słowa kluczowe w wyszukiwarce. Warto więc pomóc potencjalnym klientom znaleźć odpowiedni adres. Dobre pozycjonowanie sklepu sprawi, że Twoja strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Podstawy pozycjonowania możesz opanować sama, jednak zastanów się nad zatrudnieniem specjalistów, którzy wywindują do góry zajmowane przez sklep miejsce. Pozycjonowanie zajmuje sporo czasu, a profesjonaliści na pewno zaoferują także bardzo przydatne reklamy Google AdWords, a także działania w social media. W końcu w dzisiejszych czasach jeśli nie ma Cię na Facebooku to znaczy, że nie istniejesz. A prowadząc e-biznes musisz się zastanowić czy nie zaistniejesz bardziej będąc także na Instagramie, YouTubie czy Pintereście.
Oto sześć kroków do własnego sklepu internetowego. Ich przejście może zająć sporo czasu, wysiłku i energii, często pewnie zszarpie Ci trochę nerwy, jednak satysfakcji płynącej z prowadzenia własnej działalności nie można porównać z niczym innym. Wyjdź poza szereg, wyróżnij się i zostań przedsiębiorcą!
Autor: Tanja Sznuk z serwisu http://decoplanet.pl/
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.