Aktualności

Kobieta – menedżer sprzedaży

Kobieta – menedżer sprzedaży

27 września, 2010 0 komentarzy

Kobiety już od dawna wkroczyły w świat menedżerów sprzedaży i to z sukcesami, które dorównują wielu mężczyznom sukcesu. Zarządzałem wieloma menedżerami sprzedaży – zarówno kobietami, jak i mężczyznami  i nie będę rozwodził się nad odwiecznym konfliktem, kto jest lepszym menedżerem: mężczyzna, czy kobieta, bo dla mnie jest to dyskusja jałowa. Lepszy jest ten, kto jest bardziej wytrwały, realizuje swoje cele i ma lepsze wyniki.

Rzeczywistość jest jednak taka, że kobiety mają trudniej w zarządzaniu sprzedażą. Oto dlaczego:

  1. Mają mniej czasu niż mężczyzna. Kobieta menedżer zespołu sprzedażowego musi skutecznie zarządzać domem i całym działem sprzedaży. To wymaga mistrzowskiej koordynacji działań.
  2. Macierzyństwo i związane z tym problemy. Ktoś musi zastąpić szefową sprzedaży. Musisz  znaleźć zastępcę/ zastępczynię, która nie będzie gorsza od Ciebie. Samo to zadanie jest wystarczająco trudne. Mężczyźni z przyczyn oczywistych nie mają takiego problemu.
  3. Sytuacje wyjątkowe np. choroba dziecka. To absolutne priorytety dla menedżerki zespołu sprzedażowego,  matki. Będziesz musiała wykazać się dużą elastycznością, podwładni powinni wykonywać swoje obowiązki bez stałego nadzoru.
  4. Wyjazdy i szkolenia. Musisz wyjechać w teren ze swoimi sprzedawcami, lub uczestniczyć w kilkudniowym  szkoleniu gdzieś na drugim końcu Polski. Taki wyjazd ma olbrzymi wpływ na Twoje życie prywatne – trzeba logistycznie przygotować domowników na Twoją nieobecność. To wymaga dużych umiejętności planowania i przewidywania.
  5. Męski szowinizm. Jest jeszcze wielu mężczyzn, którzy nie traktują poważnie kobiety na stanowisku menedżerskim w sprzedaży.  To niesprawiedliwe, ale takie są realia.

To wszystko oznacza, że kobiety, bardziej niż mężczyźni, muszą skuteczniej zarządzać swoim czasem, „wąskim gardłem” każdego menedżera.  Warto zwrócić uwagę na :

  • Plan dnia (rób codziennie listę czynności, który musisz zrobić i tych, które możesz delegować)
  • Zarządzanie pocztą elektroniczną (nie każdy e-mail musi doczekać się Twojej reakcji)
  • Telefon (miej go zawsze przy sobie, ale nie każdy musisz odbierać, zawsze możesz powiedzieć, że oddzwonisz)
  • Osobisty asystent ( robi wszystko to, czego sama nie możesz zrobić)
  • Kalendarz (wpisuj do niego wszystkie wydarzenia, te służbowe i te prywatne)
  • Zarządzanie zmianą (jedno z najtrudniejszych zadań menedżera. Nie marnuj czasu na zastanawianie się, jak było wcześniej, pozyskaj ludzi – pokaż im korzyści, czyli gdzie mogą zarobić, stwórz plan i konsultuj go z podwładnymi.

I najważniejsze: Deleguj zadania. Nie próbuj udowodniać za wszelką cenę, że kobieta menedżer da sobie radę ze wszystkim. Konsekwencją tej postawy jest przedwczesne wypalenie zawodowe i narastająca frustracja.

Rób to, co musisz zrobić sama – resztę deleguj swoim podwładnym!

W zarządzaniu zespołami sprzedażowymi masz jedną wielką przewagę nad menedżerem mężczyzną  –  empatię, zdolność do łagodzenia konfliktów i wcześniejszego ich rozpoznawania. To są cechy, które sprzedawcy bardzo sobie cenią!

Lech Dworaczyński
www.dworaczynski.pl
lech@dworaczynski.pl

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<