Kobiety już od dawna wkroczyły w świat menedżerów sprzedaży i to z sukcesami, które dorównują wielu mężczyznom sukcesu. Zarządzałem wieloma menedżerami sprzedaży – zarówno kobietami, jak i mężczyznami i nie będę rozwodził się nad odwiecznym konfliktem, kto jest lepszym menedżerem: mężczyzna, czy kobieta, bo dla mnie jest to dyskusja jałowa. Lepszy jest ten, kto jest bardziej wytrwały, realizuje swoje cele i ma lepsze wyniki.
Rzeczywistość jest jednak taka, że kobiety mają trudniej w zarządzaniu sprzedażą. Oto dlaczego:
- Mają mniej czasu niż mężczyzna. Kobieta menedżer zespołu sprzedażowego musi skutecznie zarządzać domem i całym działem sprzedaży. To wymaga mistrzowskiej koordynacji działań.
- Macierzyństwo i związane z tym problemy. Ktoś musi zastąpić szefową sprzedaży. Musisz znaleźć zastępcę/ zastępczynię, która nie będzie gorsza od Ciebie. Samo to zadanie jest wystarczająco trudne. Mężczyźni z przyczyn oczywistych nie mają takiego problemu.
- Sytuacje wyjątkowe np. choroba dziecka. To absolutne priorytety dla menedżerki zespołu sprzedażowego, matki. Będziesz musiała wykazać się dużą elastycznością, podwładni powinni wykonywać swoje obowiązki bez stałego nadzoru.
- Wyjazdy i szkolenia. Musisz wyjechać w teren ze swoimi sprzedawcami, lub uczestniczyć w kilkudniowym szkoleniu gdzieś na drugim końcu Polski. Taki wyjazd ma olbrzymi wpływ na Twoje życie prywatne – trzeba logistycznie przygotować domowników na Twoją nieobecność. To wymaga dużych umiejętności planowania i przewidywania.
- Męski szowinizm. Jest jeszcze wielu mężczyzn, którzy nie traktują poważnie kobiety na stanowisku menedżerskim w sprzedaży. To niesprawiedliwe, ale takie są realia.
To wszystko oznacza, że kobiety, bardziej niż mężczyźni, muszą skuteczniej zarządzać swoim czasem, „wąskim gardłem” każdego menedżera. Warto zwrócić uwagę na :
- Plan dnia (rób codziennie listę czynności, który musisz zrobić i tych, które możesz delegować)
- Zarządzanie pocztą elektroniczną (nie każdy e-mail musi doczekać się Twojej reakcji)
- Telefon (miej go zawsze przy sobie, ale nie każdy musisz odbierać, zawsze możesz powiedzieć, że oddzwonisz)
- Osobisty asystent ( robi wszystko to, czego sama nie możesz zrobić)
- Kalendarz (wpisuj do niego wszystkie wydarzenia, te służbowe i te prywatne)
- Zarządzanie zmianą (jedno z najtrudniejszych zadań menedżera. Nie marnuj czasu na zastanawianie się, jak było wcześniej, pozyskaj ludzi – pokaż im korzyści, czyli gdzie mogą zarobić, stwórz plan i konsultuj go z podwładnymi.
I najważniejsze: Deleguj zadania. Nie próbuj udowodniać za wszelką cenę, że kobieta menedżer da sobie radę ze wszystkim. Konsekwencją tej postawy jest przedwczesne wypalenie zawodowe i narastająca frustracja.
Rób to, co musisz zrobić sama – resztę deleguj swoim podwładnym!
W zarządzaniu zespołami sprzedażowymi masz jedną wielką przewagę nad menedżerem mężczyzną – empatię, zdolność do łagodzenia konfliktów i wcześniejszego ich rozpoznawania. To są cechy, które sprzedawcy bardzo sobie cenią!
Lech Dworaczyński
www.dworaczynski.pl
lech@dworaczynski.pl
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.