Aktualności

Wiodące firmy nie reagują na nowe zasady zaangażowania pracowników

Wiodące firmy nie reagują na nowe zasady zaangażowania pracowników

17 września, 2014

Efektywności i retencji pracowników zagraża sześć globalnych trendów, które zmieniają dotychczasowe reguły gry.

Ponad trzy czwarte managerów (84%) uważa, że firmy muszą angażować pracowników w inny sposób, jeżeli zamierzają w przyszłości odnosić sukcesy. Jak jednak wynika z najnowszych badań Hay Group, globalnej firmy doradczej, mniej niż jedna trzecia liderów (30%) twierdzi, że ich organizacja robi wystarczająco dużo w celu właściwego dostosowania się do oczekiwanych zmian.

Eksperci Hay Group przeprowadzili wywiady z 300 dyrektorami i menedżerami działów personalnych z największych firm (FTSE 250 oraz Fortune 500) i zapytali o wpływ sześciu zbieżnych megatrendów (opisanych w badaniu Leadership 2030). Globalne środowisko biznesowe zasadniczo się zmieni – zarówno pod łącznym wpływem wszystkich sześciu megatrendów, jak i z uwagi na działanie każdego z osobna: indywidualizmu, cyfryzacji, konwergencji technologicznej, zmian demograficznych, globalizacji 2.0 i kryzysu ekologicznego. Dokument „Nowe zasady angażowania pracowników” opublikowany właśnie przez Hay Group, opisuje sposoby, w jakie każdy z megatrendów wpływa na stanowisko pracy i pracowników. Wyjaśnia również, jakie środki powinna przedsięwziąć kadra zarządzająca, by dostosować się do nowych wyzwań.

W nadchodzących latach te firmy, które zechcą stworzyć skuteczne strategie angażowania pracowników, będą musiały się równie mocno koncentrować na tym, co dzieje się pozanimi, jak i na dynamice wewnątrz organizacji – podkreśla Agnieszka Milewczyk, Dyrektor Zarządzająca w Hay Group Polska. – Megatrendy zmieniają gospodarki i społeczeństwa oraz przynoszą głęboko sięgające konsekwencje dla zarządzania firmami. Jeżeli organizacja nie dopasuje swojego podejścia do angażowania pracowników już teraz, będzie niezdolna do przyciągnięcia i utrzymania najlepszych pracowników w obliczu tych głębokich zmian.

Wyniki kolejnego badania Hay Group dodatkowo podkreślają i wywierają presję na firmy. Zgodnie z nimi, do 2018 r. niemal 25% pracowników na całym świecie (ok. 192 milionów osób) zmieni pracę.

Specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi wciąż wymieniają skuteczne angażowanie pracowników jako główne wyzwanie, które spędza im sen z powiek. Chociaż większość menadżerów HR przeważnie mówi o niewielkiej reakcji ich firm na nowe reguły angażowania pracowników, sami również mają trudności w dostosowaniu się do trendów. Dwie trzecie respondentów w badaniu (67%) stwierdziło, że osobiście nie zmieniło dotychczasowego sposobu pracy, pomimo pojawienia się megatrendów.

Spośród sześciu megatrendów, to indywidualizm i cyfryzacja mają – według respondentów –największy wpływ na strategie angażowania pracowników, a przy tym stanowią również największe wyzwania. – Rosnący poziom zamożności, zwłaszcza na rynkach wschodzących, sprawia, że pracownicy coraz bardziej skupiają się na własnych pragnieniach i potrzebach – twierdzi Agnieszka Milewczyk. – Strategie angażowania pracowników będą musiały stać się bardziej spersonalizowane i trafiać w konkretne preferencje i oczekiwania danego pracownika.

Jednocześnie cyfryzacja zmienia sposób, w jaki pracownicy komunikują się z organizacją oraz pomiędzy sobą. Agnieszka Milewczyk zauważa, że „liderzy będą musieli znaleźć sposoby zarządzania i angażowania zespołów, których członkowie rzadko się spotykają, a także sposoby na unikanie wypalenia w zespołach, które są nieustannie połączone i funkcjonują >>w trybie pracy<<.

Eksperci Hay Group określają następujące podejścia do angażowania pracowników, które będą musiały się pojawić w przyszłości zmienianej przez megatrendy:

  • Ciągłość. „Zaangażowanie musi stanowić część codziennej działalności biznesowej, a nie tylko sporadycznie podejmowany wysiłek. Trzeba je w sposób ciągły monitorować i zarządzać nim przy wykorzystaniu szerokiego spektrum środków.”

  • Reagowanie. „Strategie zaangażowania nie mogą już być ograniczone do tego, co dzieje się wewnątrz czterech ścian organizacji. Wszystkie firmy są nierozerwalnie połączone ze światem zewnętrznym. Strategie angażowania pracowników muszą być dynamiczne i wciąż dostosowywać się do zmieniającego się otoczenia biznesowego.”

  • Personalizacja. „W postępu zróżnicowania pracowników i skupiania się na własnych potrzebach, podejścia uniwersalne tracą skuteczność. Strategie angażowania powinny jednak brać pod uwagę nie tylko te działania, które firma może podjąć z uwagi na pracownika, ale także odpowiedzialność, jaką ma pracownik za własne zaangażowanie w pracy.”

  • Lokalny charakter. „Czasy zarządzania angażowaniem wszystkich pracowników z centrali firmy już minęły. W miarę postępującej globalizacji specjaliści od angażowania pracowników będą potrzebowali autonomii w podejmowaniu działań, które poprowadzą zespoły do sukcesów na rynkach lokalnych.”

Megatrendy działają równolegle i zbieżnie, a ich efektem będzie zmiana sposobu pracy oraz tego, co pracownik ceni w karierze i czego oczekuje od pracodawcy – podkreśla Agnieszka Milewczyk.
– Specjaliści od angażowania pracowników stoją przed wielką szansą na ponowne przemyślenie swoich strategii wobec postępujących zmian. W obliczu globalnej rywalizacji o najlepszych pracowników, rola takich specjalistów stała się szczególnie istotna, ale też szczególnie skomplikowana.

Informacje dodatkowe: Jeśli są Państwo zainteresowani otrzymaniem pełnej wersji raportu, streszczenia, infografiki, video albo uzyskać więcej informacji na temat megatrendów i ich następstw dla organizacji i liderów biznesowych, prosimy o kontakt: Paulina Łukaszuk, Marketing Manager Hay Group Polska,Paulina.lukaszuk@haygroup.com

O Hay Group: Hay Group jest globalną firmą doradczą wspierającą firmy w przekształcaniu ich strategii biznesowych w rzeczywistość. Jesteśmy obecni w 85 biurach zlokalizowanych w 49 krajach współpracujemy z ponad 10,000 firm na całym świecie. Nasi klienci należą zarówno do sektora prywatnego, jak i państwowego, reprezentują wszystkie branże i gałęzie przemysłu, oraz różnorodne problemy, z jakimi mierzą się firmy na całym świecie. Hay Group to firma która skutecznie wprowadza zmiany. Pomagamy ludziom i organizacjom realizować ich potencjał.

Informacje na temat metodologii stosowanej przez Hay Group: Wyniki badań uzupełniają komentarze liderów zaangażowania pracowników z firm Tesco, Kimberly-Clark, Coca-Cola Enterprises i Nationwide. Megatrendy omówiono szczegółowo w książce Leadership 2030 Georga Vielmettera oraz Yvonne Sell,opublikowanej przez Hay Group w 2014. Firma Hay Group przeprowadziła wywiady z 300 szefami HR z największych firm (FTSE 250 i Fortune 500) w celu stworzenia raportu pn. „The New Rules of Engagement” („Nowe zasady angażowania pracowników”). Badania do raportu „Leadership 2030” przeprowadziła również firma Hay Group wspólnie z firmą badawczą Z-Punkt z siedzibą w Kolonii (Niemcy). Badania Hay Group wykorzystują także dane z własnej, globalnej bazy opinii pracowniczych firmy. Ta baza danych jest aktualizowana co roku i obejmuje odpowiedzi od ponad 7 mln pracowników z 400 firm z szerokiego spektrum branż i sektorów gospodarki na całym świecie. Więcej informacji na temat Hay Group i badań efektywności pracowników (Employee Effectiveness Surveys) można znaleźć na stronie www.haygroup.pl.