Faktoring jako sposób budowania przewagi konkurencyjnej
10 kwietnia, 2017Faktoring to najszybciej rozwijająca się, bardzo elastyczna oraz coraz bardziej popularna usługa finansowa. Warto zastanowić się na wykorzystaniem jej potencjału w swojej firmie.
Trzy podmioty w faktoringu
Występują w niej trzy podmioty: firma czyli dostawca towarów ich usług (Faktorant), odbiorca (dłużnik) oraz firma udzielająca finansowania (faktor). Polega ona na nabyciu przez Faktora wierzytelności, ich finansowania oraz zarządzania nimi. Faktor wypłaca faktorantowi od 80% do 100% wartości faktury zaraz po jej wystawieniu. Resztę należności dostaje faktorant kiedy faktor otrzyma zapłatę od odbiorcy. Obowiązek kontrolowania rozliczeń z odbiorcami oraz prowadzenie ich kont księgowych należy do faktora, który musi czekać na zapłatę od odbiorcy.
Dla kogo?
Faktoring polecany jest firmom stosującym odroczone terminy płatności, przedsiębiorstwom chcącym zabezpieczyć się przed niewypłacalnością odbiorców oraz dla podmiotów gospodarczych poszukujących elastycznych i kompleksowych usług finansowych.
Dlaczego jest tak popularny?
Faktoring ma wiele zalet. Zapewnia bezpieczną współpracę z kontrahentem, poprawia bezpieczeństwo obrotu handlowego oraz pozwala na szybki dostęp do środków finansowych zamrożonych w fakturach z odroczonym terminem płatności. Przedsiębiorca może zaplanować swoje wydatki, dzięki temu, że wie kiedy dostanie pieniądze. Nie musi się obawiać, ze kontrahenci nie spłacą długu na czas. Faktoring umożliwia również sprzedaż towarów i usług z dłuższym terminem płatności, co jest korzystne nie tylko dla dłużników, ale również dla samego faktora. Ogromną zaletą tej usługi jest fakt, że mogą z niej skorzystać nie tylko duże firmy, ale i przedsiębiorstwa, które nie posiadają zdolności kredytowej. Więcej na temat faktoringu dla małych firm można przeczytać na stronie M-Faktor.pl.
Zwiększona konkurencyjność
Rywalizacja na rynku sprawia, ze ta usługa staje się coraz bardziej konkurencyjna cenowo. Na szczęście faktoring jest na tyle elastyczny, ze może być zaproponowany firmom z różnych segmentów. Dla każdej branży można dobrać odpowiedni produkt faktoringowy. Jednak przed podjęciem decyzji o wyborze produktu dana firma lub przedsiębiorstwo powinna zastanowić się na jak wysokie wydatki może sobie pozwolić, by zapewnić sobie stabilne funkcjonowanie.