Badanie satysfakcji pracowników – dlaczego jest potrzebne?
31 lipca, 2015 0 komentarzyCoraz więcej pracodawców decyduje się na przeprowadzanie badania satysfakcji pracowników w swojej firmie. Czy jest ono rzeczywiście potrzebne i jakie korzyści może przynieść?
Niezbędne zadowolenie
W sprawie badania satysfakcji pracowników zdania wśród ekspertów są podzielone. Większość uważa, że poczucie zadowolenia z wykonywanych obowiązków jest koniecznością, gdyż inaczej praca nie ma sensu. Zdarzają się jednak tacy, którzy twierdzą, iż jeśli pracownik nie czuje się zadowolony, to nic nie stoi na przeszkodzie, by po prostu poszukał sobie innego zajęcia. Kto ma rację? Wydaje się, że bez odpowiedniego wsparcia ze strony pracodawcy, pracownikowi trudno przez lata odczuwać satysfakcję na tym samym, zadowalającym poziomie. Motywowanie podwładnego i dbanie o jego rozwój, to nieodłączne elementy długofalowej relacji. To, czy te zabiegi przynoszą efekty, sprawdza się przeprowadzając różnego rodzaju badania – m.in. właśnie badanie satysfakcji pracowników.
Od satysfakcji po zaangażowanie
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że satysfakcja to nie to samo co zaangażowanie. I choć najczęściej jest tak, że nie da się być zaangażowanym w pracę nie lubiąc jej, od tej reguły są wyjątki. Istnieją przecież osoby, które mimo iż nie odczuwają zadowolenia z tego czym się obecnie zajmują, nadal wykonują swoje obowiązki wzorowo – gdyż po prostu mają takie cechy osobowościowe, tzn. są pracowici. Istnieje także druga strona medalu – pracownik zadowolony, który podchodzi do zadań mało efektywnie i robi tylko wymagane od niego minimum. Dlatego też odróżnia się pojęcia satysfakcji od zaangażowania. I choć to zaagażowanie w sposób bezpośredni wpływa na efektywność pracownika, warto zdawać sobie sprawę, że z powodu niskiego poczucia satysfakcji pracodawca może utracić najbardziej kompetentnych pracowników – a wtedy firma ponosi realną stratę.
Jak i co właściwie się bada?
By zapobiec sytuacjom takim jak powyższa, niezbędne jest badanie satysfakcji pracowników. Warto zlecić to zadanie profesjonalnym agencjom doradczym, w których pracują doświadczeni specjaliści HR. Takie osoby wiedzą w jaki sposób podejść do badania, jak je zaprojektować i przeprowadzić. W celu zmierzenia poziomu zadowolenia pracowników najczęściej opracowuje się prosty kwestionariusz. Pracownik, oczywiście anonimowo, odpowiada na pytania, zadane mu w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np: “Jestem zadowolony z wysokości obecnego wynagrodzenia” (zdecydowanie nie, raczej nie, trudno powiedzieć, raczej tak, zdecydowanie tak). Pytania w kwestionariuszu dotyczą różnych obszarów pracy w firmie. Najczęściej, prócz wspomnianego wynagrodzenia, są to: atmosfera pracy, jej stabilność, wiarygodność firmy, stres, którego może doświadczać pracownik i jego wpływ na zdrowie oraz dostęp do odpowiednich zasobów.
Korzyści z badania satysfakcji pracowników
Jakie korzyści firma może odnieść z badania satysfakcji pracowników? Przede wszystkim osoby zajmujące się zarządzaniem personalnym dowiadują się, jakie są słabe i mocne strony ich polityki. Analiza odpowiedzi z kwestionariusza pozwala również rozpoznać nastroje panujące w organizacji, zadowolenie pracowników ze sposobu zarządzania oraz poziom ich identyfikacji z firmą. Co ważniejsze, często udaje się także rozpoznać przyczyny istniejących bądź zbliżajacych się konfliktów. Ze strony pracownika, badanie poziomu jego zadowolenia daje mu poczucie, że ma realny wpływ na politykę personalną w firmie i że coś od niego zależy, że jest ważny dla pracodawcy – co samo w sobie może być czynnikiem motywacyjnym. Po wyciągnięciu wniosków z badania, menedżerowie rzeczywiście powinni zająć się wdrażaniem niezbędnych zmian. Badanie satysfakcji pracowników ma więc realne odzwierciedlenie w życiu firmy.
Realne działanie
Warto, by osoby odpowiedzialne za rozwój pracowników, kierując się wynikami kwestionariuszy, zaczęły wdrażać odpowiednie działania rozwojowe. Mogą być one bardzo konkretne, np. jeśli podwładni narzekają na zbyt niskie wynagrodzenie, warto skorzystać z raportu płacowego i sprawdzić, czy rzeczywiście stawki w firmie sa poniżej rynku. Jeśli z kolei pracownicy uznali, że atmosfera w firmie mogłaby być lepsza, dobrym pomysłem będzie wprowadzenie spotkań integracyjnych oraz szkoleń dla kadry menedżerskiej. Jeżeli zaś podwładni uważają firmę za mało wiarygodną, warto popracować np. nad terminowością wypłacania wynagrodzeń i zadbać o wizerunek organizacji. Podobne przykłady można mnożyć i mnożyć.
Badanie satysfakcji pracowników jest potrzebnym zabiegiem, dzięki któremu relacje między podwładnymi a szefostwem stają się bardziej klarowne i dochodzi do ich zdecydowanego polepszenia. Podejmowane przez pracodawcę działania rozwojowe w długofalowej perspektywie rzeczywiście powinny przełożyć się na zwiększenie zaangażowania, a tym samym efektywności pracowników. A o to przecież chodzi.
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.