Chatboty – jaki jest potencjał wzrostu rynku?
31 października, 2017Chatboty to programy komputerowe potrafiące utrzymywać konwersację z użytkownikami systemu informatycznego.
Od niedawna chatboty są jednym z najgorętszych punktów w strategiach marketingowych i sprzedażowych wielu firm. Co to oznacza dla rynku?
Prognozowany rozwój rynku
Według raportu przygotowany przez amerykańską firmę consultingową Grand View Research rynek chatbotów jest warty ponad 190 milionów dolarów. W ciągu najbliższych 8 lat wartość rynku ma urosnąć do zawrotnej sumy 1,25 miliarda dolarów.
Ankiety przeprowadzone wśród szefów marketingu i sprzedaży we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii potwierdzają te prognozy. Prawie 80 procent przedsiębiorstw planuje, że do 2020 roku chatboty staną się istotna częścią procesów marketingowych i sprzedażowych. Przedsiębiorstwa widzą większy potencjał w rozwoju dedykowanego oprogramowania. Jednak nie wykluczają współpracy z największymi komunikatorami, które już teraz mają miliony użytkowników.
Co ciekawe chatboty będą wspierały wiele różnych branż. Wprawdzie nadal największymi inwestorami będą firmy e-commerce, ale ogromny rozwój prognozowany jest w obszarze usług bankowych i ubezpieczeniowych oraz w szeroko rozumianej ochronie zdrowia.
Przyczyny wzrostu
Jakie są przyczyny takiego trendu? Pierwszym powodem jest doskonalenie systemów rozpoznających mowę. Wprawdzie nadal są one dalekie od perfekcji, ale zyskują coraz więcej użytkowników na całym świecie. Dzieje się tak dlatego, że komunikacja przy wykorzystaniu tej technologii jest średnio trzy razy szybsza niż komunikacja wymagająca pisania wiadomości tekstowych. Nie bez znaczenia jest fakt, że ciągłej poprawie ulegają również współczynniki błędów. Podobny postęp ma miejsce w technologii rozpoznawania obrazów.
Kolejny bardzo ważnym powodem jest dynamiczny rozwój Machine Learning i sztucznej inteligencji. W ciągu ostatnich kilku lat w tym obszarze dokonano poważnych postępów, dzięki czemu technologie te stały się zdecydowanie bardziej efektywne i dostępne. Obecnie za główny hamulec wzrostu uważany jest brak pomysłów na ich wykorzystanie.
Trzeci powód nie jest związany z postępem technologicznym, a wyłącznie z potrzebami biznesowymi. Coraz więcej firm poszukuje nowoczesnych rozwiązań pozwalających na automatyzację procesów biznesowych. Chatboty są jedną z najlepszych możliwości. Po pierwsze pozwalają na automatyzację kilku obszarów, czyli marketingu, sprzedaży i obsługi klienta, ale również pozwalają na stworzenie szczelnego systemu zbierania danych. Pytania zadawane chatbotom mogą być łatwo gromadzone, analizowane, a następnie wykorzystywane w celu poprawy oferty lub doskonalenia procesów. I co najważniejsze – mogą być wykorzystywane przez samouczące się systemy.
Na koniec warto wspomnieć o nieustannym wzroście wykorzystania urządzeń mobilnych. Ten niezmieniający się od lat trend, ma również ogromny wpływ na rozwój chatbotów. Powszechność smartfonów sprawia, że w każdym miejscu i w każdej chwili możliwa jest konsumpcja usług tego typu.