Aktualności

Dekalog świątecznego menedżera

Dekalog świątecznego menedżera

22 grudnia, 2014 0 komentarzy
W firmie jesteś menedżerem, który perfekcyjnie zarządza projektami. Z powodzeniem prowadzisz duży zespół, skrupulatnie dzielisz firmowy budżet i cieszysz się kolejnymi sukcesami biznesowymi. Po czym wracasz do domu i… nie wiesz, „w co ręce włożyć”. Czasu jest za mało, obowiązków nadmiar, więc stres powoli zaczyna przejmować nad Tobą kontrolę. O tym jak przygotować perfekcyjne święta, a przy tym nie napracować się i czerpać przyjemność z czasu spędzonego w domu z rodziną, radzi psycholog i ekspert Strategii Lean – Grażyna Potwora z firmy Leanpassion.

1. Dokonaj właściwej selekcji

Selekcja to pierwszy krok metody 5S, która jest najprostszym i najczęściej stosowanym narzędziem Lean wykorzystywanym w biznesie. Doskonale sprawdzi się podczas porządków, które stanowią ważny element świątecznych przygotowań. Każdy niepotrzebny przedmiot „zaśmieca” życie, zabiera przestrzeń życiową. Dodatkowo: musisz na ten przedmiot patrzeć, czyścić go i przesuwać. Selekcja pozwala „uwolnić się” od nadmiaru i znaleźć przestrzeń na nowe. Jeśli nie chcesz wyrzucać – oddaj potrzebującym! Dzielenie się sprawi Ci dodatkowo wiele radości.

2. Usystematyzuj otoczenie wokół siebie

Kolejnym krokiem do uporządkowania przestrzeni wokół jest znalezienie właściwego miejsca na każdy przedmiot. Zasada jest prosta. Te rzeczy, których używasz najczęściej powinny być pod ręką. Jeśli używasz czegoś rzadziej niż raz na tydzień – schowaj. Jeśli raz na rok – wynieś do piwnicy, czy innego schowka.Jeśli używasz danej rzeczy wspólnie z innymi domownikami, uzgodnij z nimi, które miejsce będzie wygodne dla wszystkich. Po ustaleniu tej kwestii, zawsze odkładajcie go w to samo miejsce. Zaoszczędzicie czas na niepotrzebne poszukiwania.

3. Przygotuj harmonogram

Plan działania sprawdzi się zarówno podczas sprzątania jak i innych zadań domowych. By świąteczne porządki przebiegły bez zarzutu, warto przygotować harmonogram, w którym zostaną uwzględnione wszystkie działania. Zbierzmy całą rodzinę i stwórzmy listę wszystkiego, co trzeba umyć, sprzątnąć, wyczyścić. Zadania proponujemy podzielić na 15-20 minutowe odcinki. Harmonogram wieszamy na lodówce, by wszyscy domownicy odznaczali elementy, które zostały przez nich wykonane. W ten sposób każdy czuje się odpowiedzialny za swoją pracę, a „menedżer projektu” może łatwo nadzorować swój rodzinny zespół.

4. Pilnuj standardów

Ustalenie i przestrzeganie standardów pracy poprawia jej jakość, dlatego także w domu dbajmy o to, aby każdy sprzątał tak samo. Warto regularnie sprawdzać, czy wszystko robione jest tak, jak to wcześniej ustaliliśmy. Dobrą metodą jest oznaczanie na planie prawidłowo wykonanych prac oraz szukanie coraz sprytniejszych rozwiązań. Dzieci będą czuły się ważne i doceniane, gdy będziemy je traktowali, jako pełnoprawnych i odpowiedzialnych członków zespołu.

5. Nie zapomnij o wewnętrznej dyscyplinie

Podobnie jak w pracy biznesowej, sukces jest możliwy dzięki konsekwentnemu dążeniu do zmiany. Wewnętrzna dyscyplina w utrzymaniu standardów, sprawi, że domowe obowiązki staną się satysfakcjonującym nawykiem, który pozwoli utrzymać czystość na dużo dłużej.

6. Nie odkładaj na ostatnią chwilę

By uniknąć niepotrzebnego stresu i wielokrotnego stania w długich kolejkach po jeden „zapomniany” produkt czy prezent, warto już teraz zastanowić się, co pojawi się na świątecznym stole i pod choinką. W kwestii świątecznego menu skuteczną metodą jest przygotowanie listy i pogrupowanie poszczególnych elementów pod kątem miejsca zakupu: działów sklepowych, lokalnych sklepików oraz bazarów. Warto wybrać rzeczy,które można nabyć już teraz, by przy okazji cotygodniowych sprawunków realizować plan małymi partiami np. bakalie, masa makowa, mąka, cukier.

7. Dziel obowiązki i odpowiedzialność

W zależności od kompetencji i doświadczenia warto delegować do zaplanowanych zadań wszystkich członków rodziny. Czas wspólnie spędzony w kuchni czy podczas ubierania choinki, zostanie przez dzieci zapamiętany na długo. Świąteczne przygotowania to także właściwy czas na budowanie wśród najmłodszych poczucia odpowiedzialności. Podczas planowania zakupów warto przygotować mniejsze listy dla poszczególnych członków rodziny (np. mama – produkty spożywcze, tata – chemia, córka – warzywa i owoce, syn – inne). Taki podział obowiązków zaangażuje wszystkich w świąteczne przygotowania, a także umili dzieciom czas spędzony na długich zakupach.

8. Pamiętaj o informacji zwrotnej

Każdy członek zespołu będzie czuł satysfakcję z pracy, gdy sukcesy będą dostrzegane i doceniane. Warto pamiętać o tym w domu i chwalić za poprawnie wykonane zadania. Jeśli efekt pracy odbiega od wypracowanych wspólnie standardów, należy także przekazać informację zwrotną. Zmiana na lepsze będzie możliwa tylko wtedy, gdy osoba zobaczy, nad czym musi jeszcze popracować.

9. Bądź elastyczny

Zarówno rodzina jak i firma składa się z szeregu indywidualności, które mają różne metody na realizację celu. Pamiętajmy o tym podczas zarządzania zespołem i szanujmy odmienne zdanie. Oceniajmy działania a nie ich wykonawców i dążmy do wspólnego konsensusu. Elastyczność w zarządzaniu to cecha, która pozwoli spędzić przedświąteczny czas w miłej atmosferze.

10. Świętuj z zespołem

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<