KTO I DLACZEGO?
I. Misja i cele firmy:
– misja i wizja przedsięwzięcia,
– czym i dlaczego zajmuje się firma,
– czym firma wyróżnia się spośród konkurencji,
– miejsce, w którym firma chce się znaleźć w przyszłości (odnośnie sprzedaży, przychodów, dodatkowych rynków, nowych produktów lub usług, poszerzenia zasięgu geograficznego).
II. Ogólne informacje o firmie:
– opis firmy: podstawowe informacje o firmie lub dziale (nazwa, data utworzenia lub zakładana data rozpoczęcia działalności, forma prawna organizacji, typ działalności i lokalizacja),
– najważniejsze informacje z przeszłości i teraźniejszości firmy,
– określenie obecnych i potencjalnych źródeł finansowania,
– opis sojuszy strategicznych.
III. Opis produktu lub usługi:
– opis produktu lub usługi (co firma chce sprzedawać),
– miejsce i sposób pozyskiwania surowców lub półproduktów,
– zasoby potrzebne do świadczenia usługi,
– wyjaśnienie, dlaczego pozycja firmy jako dostawcy jest wyjątkowa (dlaczego konsumenci będą kupować produkt).
IV. Struktura organizacyjna i zespół zarządzający:
– opis struktury organizacyjnej firmy (podział obowiązków, zadań i odpowiedzialności),
– charakteryzacja najważniejszych pracowników firmy (zwłaszcza prezesów i dyrektorów), którzy będą nią zarządzać i odpowiadać za jej wyniki
GDZIE I JAK?
V. Rynek
– charakterystyka segmentu klientów docelowych,
– opis istniejącego rynku,
– prognozy wzrostu.
VI. Strategia marketingowa
– elementy strategii marketingowej, która zostanie wykorzystania do wprowadzenia na rynek produktu lub usługi (co firma sprzedaje, komu, kiedy i jak)
VII. Kanały dystrybucji
– kanały dystrybucji lub sprzedaży, które zostaną wykorzystane do sprzedawania produktu lub usługi
VIII. Konkurencja
– opis firm konkurencyjnych (kim są konkurenci, w jaki sposób konkurują),
– jak firma jest przygotowana na podjęcie rywalizacji.
IX. Ryzyko związane z biznesem
– wszystkie elementy ryzyka związane z przyjętym modelem działalności,
– jak firma zamierza poradzić sobie z istniejącym ryzykiem.
KIEDY I ILE?
X. Plan wdrożenia
– etapy, przez które trzeba przejść, by zrealizować biznesplan,
– cele, jakie należy osiągnąć na każdym etapie,
– zadania lub działania, które trzeba wykonać,
– dokonania, które potwierdzą realizację zadań i osiągnięcie celów.
XI. Plan finansowy
– założenia pro forma na 3 – 5 lat,
– rachunek zysków i strat,
– zestawienie przepływów gotówkowych,
– bilans.
XII. Streszczenie
– krótkie podsumowanie wszystkich najważniejszych elementów biznesplanu,
– omówienie szansy i koncepcji biznesowej,
– prezentacja wymagań kapitałowych związanych z uruchomieniem firmy i osiągnięciem progu opłacalności,
– przedstawienie strategii wyjścia,
– prognozowane zyski firmy.
XIII. Załączniki:
– broszury dotyczące firmy lub konkurentów,
– propozycje materiałów reklamowych i promocyjnych,
– analizy branży,
– mapy i zdjęcia lokalizacji,
– artykuły z czasopism i innych źródeł,
– listy sprzętu posiadanego i tego, który należy zakupić,
– kopie umów najmu,
– listy wspierające od przyszłych klientów,
– inne materiały uzasadniające założenia planu,
– życiorysy członków zarządu, dyrektorów i doradców.
Justyna Niedzielska
Inwestycje.pl
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.