
„Szklany sufit” do zburzenia – w Dniu Kobiet DuPont podkreśla potrzebę różnorodności płci
9 marca, 2012Dzień Kobiet zawsze jest dobrym momentem do zastanowienia się, na jakich stanowiskach panie obchodzą swoje święto. W Polsce kadrę zarządzającą tworzy niespełna 12% kobiet, a to i tak więcej niż w roku ubiegłym. Do końca maja br. w Unii Europejskiej, potrwają konsultacje publiczne na temat zwiększenia ilości kobiet w zarządach firm.
Komisja Europejska rozważa wprowadzenie obowiązkowych kwot kobiet w zarządach spółek. Jest to efekt tego, że wezwanie do samoregulacji spółek, które miało doprowadzić do tego, że do 2020 roku w zarządach będzie 40% kobiet, nie przynosi oczekiwanych efektów. Aktualnie rozpoczęto, w celu wprowadzenia na poziomie unijnym ewentualnych środków prawnych, tzw. konsultacje publiczne, które potrwają do 28 maja br.
„PKPP Lewiatan oficjalnie promuje dobre praktyki (np. zapis w kodeksie dobrych praktyk spółek notowanych na GPW), zwracając uwagę na pozytywne aspekty „mieszanych” zarządów, powołując się chociażby na dane wskazujące, że menedżerki lepiej niż menedżerowie radzą sobie w sytuacjach kryzysowych. Mamy świadomość, że dobre praktyki to miękkie prawo, nie rodzące negatywnych konsekwencji w przypadku braku jego realizacji” – mówi Monika Zakrzewska, ekspert rynku pracy PKPP Lewiatan.
Firmy działające w konkurencyjnym środowisku od dawna cenią sobie politykę różnorodności płci na stanowiskach kierowniczych. Ellen J. Kullman, prezes globalnej firmy naukowej DuPont, odkąd objęła stanowisko w 2009 roku jest promotorem wykorzystywania potencjału kobiet i sama obala stereotypy i występowanie „szklanego sufitu”.
„Cechą charakterystyczną firmy DuPont jest zróżnicowanie kadry pod względem płci. W naszej spółce kobiety stanowią 24% zatrudnionych pracowników, przy czym zajmują 26% kluczowych stanowisk kierowniczych. Różnorodni pracownicy stanowią o potencjale firmy. Zatrudnianie samych mężczyzn ogranicza do wykorzystywania potencjału tylko jeden płci” – mówi Ellen J. Kullman, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny DuPont.
Ellen J. Kullman jest 19 prezesem w firmie DuPont i pierwszą kobietą w jej historii. Po tym jak trzy lata temu objęła stanowisko Prezesa Zarządu przeprowadziła firmę przez globalny kryzys, inwestując w badania i rozwój w oparciu o strategię bazującą na trzech megatrendach: zwiększenie produkcji żywności, zmniejszenie uzależnienia od paliw kopalnych oraz dbałości o bezpieczeństwo i ochronę ludzi i środowiska naturalnego. Dziś Ellen J. Kullman uznawana za jedną z „50 Najbardziej Wpływowych Kobiet w Biznesie” według Financial Times i jedną z „Najbardziej Wpływowych Kobiet Świata” według miesięcznika FORBES. Ponadto znalazła się w rankingu FORTUNE, który ocenia najważniejsze kobiety w amerykańskim biznesie.
Komisja Europejska o „szklanym suficie”:*
- Cele wyznaczone firmom to 30% kobiet w zarządach do 2015 i 40% do 2020 roku.
- W 2011 roku Viviane Reding, komisarz UE ds. sprawiedliwości, wezwała europejskie spółki notowane na giełdzie do dobrowolnego zwiększenia liczby kobiet w swoich zarządach i podpisania dokumentu „Kobiety w zarządzie – zobowiązanie dla Europy”.
- W UE tylko jeden na siedmiu członków zarządów firm notowanych na giełdach jest kobietą (13,7%). To mały wzrost w porównaniu z 2010 roku, kiedy kobiety stanowiły 11,8 proc.
- Na ponad połowę nieznacznego wzrostu o 1,9 punktu procentowego zatrudnienia kobiet w zarządach w UE, wpłynęła sytuacja we Francji. To efekt wprowadzonego w 2011 roku narodowego prawa dotyczącego równowagi płci. Udział kobiet w zarządach we Francji wzrósł z 12,3% do 22,3% od 2010 do 2012 roku.
- W kilku krajach Europy natomiast udział ten zmalał – np. na Węgrzech z 13,6% do 5,3%, a w Rumunii z 21,3% do 10,3%.
- W Polsce wzrost był minimalny z 11,6% w 2010 roku do 11,8% w 2012 roku.
*Źródło: Oficjalna strona Komisji Europejskiej, Przedstawicielstwo w Polsce, http://ec.europa.eu/polska/index_pl.htm
###
DuPont (NYSE: DD), od 1802 roku wprowadza na globalny rynek rozwiązania naukowe i inżynierię na światowym poziomie w postaci innowacyjnych produktów, materiałów i usług. DuPont wierzy że, poprzez współpracę z klientami, rządami, środowiskiem naukowym, organizacjami pozarządowymi i liderami opinii może pomóc znaleźć rozwiązania takich globalnych wyzwań jak zapewnienie wystarczającej ilości zdrowej żywności dla ludzi na całym świecie, zmniejszenie zależności od paliw kopalnych, a także ochrona życia i środowiska . Aby uzyskać dodatkowe informacje na temat firmy DuPont i jej zaangażowania w innowacyjność, odwiedź www.dupont.com
Dodatkowych informacji udziela:
Magdalena Kicinska
magdalena.kicinska@pol.dupont.com
tel.: +48 604 201 230
Marta Bocheńska
Marta.bochenska@fleishmaneurope.com
Tel.: +48 724 344 669