Aktualności

Czy wiesz, jak zmienić dostawcę energii?

Czy wiesz, jak zmienić dostawcę energii?

17 marca, 2016 0 komentarzy

Wysokie rachunki za prąd elektryczny są twoją zmorą? Warto rozważyć zmianę dostawcy. Konkurencja na rynku energetycznym sprawiła, że poszczególne firmy oferują zróżnicowane, coraz bardziej atrakcyjne pakiety. Zobacz, jakie prawa przysługują odbiorcom energii i jakie formalności należy załatwić, aby zmienić operatora.

Odbiorca energii elektrycznej – prawa

Każdemu odbiorcy energii elektrycznej przysługuje prawo do zmiany dostawcy, z którym ma zawartą kompleksową umowę na zakup i przesył prądu. Nie można co prawda zrezygnować z usługi przesyłowej, możliwe jest jednak zawarcie umowy na zakup energii z innym operatorem. Innymi słowy, zgodnie z przepisami polskiego prawa, możliwa jest sytuacja, w której jeden operator przesyła energię elektryczną do swoich odbiorców za pośrednictwem sieci należącej do innego podmiotu gospodarczego, a więc do innego dostawcy. Klienci mogą zatem zdecydować się na podpisanie jednej kompleksowej umowy, uwzględniającej zarówno przesył prądu, jak i jego zakup, lub też wybrać dwóch różnych operatorów i zawrzeć z nimi dwie osobne umowy: jedną na przesył energii, drugą na jej zakup. Dzięki takiej sytuacji na rynku energetycznym w znaczący sposób rozwinęła się konkurencja, co korzystnie wpłynęło na ceny usług. W efekcie mamy do wyboru kilku dużych operatorów, zwanych potocznie zakładami energetycznymi, oraz szereg mniejszych dostawców. Wybór należy do nas, warto więc zapoznać się z ofertą poszczególnych podmiotów i wybrać najkorzystniejsze dla siebie warunki.

Jak zmienić dostawcę?

Jeśli zdecydowaliśmy się na zmianę dostawcy prądu, musimy zawrzeć nową umowę na zakup energii elektrycznej. Do wyboru mamy dwa sposoby postępowania. Najprostszą metodą jest zawarcie umowy sprzedaży z nowym, wybranym operatorem i przekazanie mu upoważnienia – nowy dostawca energii załatwi za nas wszelkie formalności. Drugą możliwością jest samodzielne załatwienie wszystkich spraw formalnych. Warto kierować się wskazówkami Urzędu Regulacji Energetyki, ponieważ wspomnianych formalności jest niemało. Należy pamiętać nie tylko o podpisaniu umowy sprzedaży z nowym dostawcą, ale także o wypowiedzeniu starej umowy. Kolejnym krokiem jest zawarcie umowy o świadczeniu usług dystrybucyjnych, dzięki której będziemy mogli nadal korzystać z sieci starego operatora; o podpisaniu tej umowy należy poinformować nowego dostawcę. Następnym elementem jest dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych, czyli liczników. Koszty dostosowania układu ponosi właściciel lokalu.

Na co zwrócić uwagę?

Decydując się na zmianę operatora, warto dokładnie zapoznać się z ofertą – nie tylko tą umieszczoną na ulotkach reklamowych, ale także ze wszystkimi zastrzeżeniami opisanymi w umowie. Poza cennikiem koniecznie sprawdźmy opcje płatności, okres obowiązywania umowy oraz warunki jej wypowiedzenia. Tym sposobem unikniemy przykrych niespodzianek w przypadku nierzetelnej firmy.

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<