Rozbudź w dziecku ukryte zdolności
23 września, 2014 0 komentarzyLudzki umysł wykazuje ogromne możliwości w dziedzinie zapamiętywania, nauki i twórczego myślenia. Widać to szczególnie w przypadku ciekawych świata i pytających o wszystko dzieci. Aby zadbać o szczęśliwą i pełną radości przyszłość, warto już od kołyski starać się bacznie obserwować zachowania dziecka i odkrywać jego naturalne predyspozycje.
Język obcy na wagę złota
Jednym z popularniejszych sposobów wspierania rozwoju dziecka jest zapisanie go na zajęcia dodatkowe. Według Badań CBOS największym zainteresowaniem rodziców cieszą się obecnie kursy języka obcego.
W zeszłym roku na taką formę wspierania rozwoju swoich pociech zdecydowało się 28% z nich. Na dalszych miejscach uplasowały się zajęcia sportowe (27%), zajęcia artystyczne (17%) oraz korepetycje i kursy przygotowawcze (12%).
– Polacy coraz częściej zauważają jak ważna jest nauka języków obcych już na wczesnym etapie rozwoju dzieci. Zajęcia muszą być jednak dostosowane do ich wieku – mówi Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak z Helen Doron English. – Dzieci wiedzę i umiejętności zdobyte podczas odpowiednio dobranych zajęć językowych swobodnie przenoszą również na naukę wielu innych przedmiotów
w szkole podstawowej, gimnazjum, czy liceum. Są dzięki nim bardziej zorganizowane i wyróżniają się na tle innych rówieśników. – zaznacza.
Mali poligloci rosną w siłę
Przydatność rozwoju lingwistycznych zdolności u młodych osób w Polsce doceniają również ustawodawcy. Świadczy o tym tegoroczne rozporządzenie Ministerstwa edukacji Narodowej, które wprowadza zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Ich głównym celem jest obowiązkowa, bezpłatna nauki języka obcego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego. Nowe zasady realizowane są już od początku września w niektórych placówkach. Na powszechny obwiązek bezpłatnej nauki języka obcego w przedszkolu będziemy musieli jednak poczekać, bowiem wejdzie w życie dopiero za 3 lata. Do tego czasu o rozwój wczesnoszkolny w tym zakresie rodzice będą musieli zadbać sami.
– Dobrą okazją do umożliwienia dzieciom rozwoju i zbadania ich naturalnych zdolności jest skorzystanie z lekcji pokazowych w szkołach nauki angielskiego. Wstęp na nie jest dla każdego dziecka wolny – wyjaśnia Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak – Najmłodsi wraz z rodzicami mają okazję uczestniczyć w cotygodniowym spotkaniu z lektorem, podczas którego bawią się używając języka angielskiego. Z kolei w domu odsłuchują specjalnie przygotowane płyty z wierszykami
i piosenkami. Już od pierwszych zajęć widać, czy dziecku taka forma nauki sprawia przyjemność i czy jest nią zainteresowane – dodaje.
Talent nie tylko dla wybranych
Przez lata w potocznym rozumieniu „talent” był zarezerwowany tylko dla wybranej, elitarnej grupy osób. Albo ktoś się z nim rodził i odnosił sukces, albo nie. Zgodnie z większością opinii wywodzących się z humanistycznej szkoły psychologii, „talent” to zbiór konkretnych umiejętności, które zostały nabyte ciężką pracą. Kluczem do sukcesu są zatem nie tylko wrodzone predyspozycje. Zdecydowanie więcej zależy od działań podjętych na rzecz rozwoju inteligencji i zdolności.
– Stwarzanie dziecku możliwości korzystania z szerokiej gamy aktywności, poprzez interakcje
z kulturą, ludźmi i otaczającym światem, dostarcza wielu bodźców naturalnie stymulujących rozwój mózgu. Dlatego od wczesnych lat próbujmy zaszczepić lub wzmocnić wśród naszych uczniów chęć poznawania świata. –mówi Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak z Helen Doron English. – Przykład prowadzonych przez nas kursów pokazuje, że nigdy nie jest za wcześnie na inwestycję w rozwój zdolności językowych. Już nawet trzymiesięczne dzieci są w stanie efektywnie przyswajać język angielski – dodaje.
Morze możliwości w młodym wieku
Według neurologa Charlesa Sheringtona, mózg ludzki można określić jako „zaczarowane krosno”, które gotowe jest w każdej chwili rozpocząć tkanie niepowtarzalnej, twórczej materii samoekspresji. Wszystko to jest możliwe za sprawą istnienia sieci około stu miliardów neuronów. U dzieci są one produkowane tak szybko, że ich umysły działają niczym superkomputery. Warto dodać, że według neurolingwistów to, że coś pamiętamy związane jest ściśle z wykształceniem zdolności językowych, za które odpowiedzialna jest lewa półkula mózgu. Im wcześniej nasza pociecha zacznie mówić, tym
lepiej będzie w przyszłości opisywać, kategoryzować i zapamiętywać otaczającą ją rzeczywistość.
– Nie należy jednak dzieciom stawiać poprzeczki zbyt wysoko. Dbanie o ich rozwój powinno być pełne radości i satysfakcji. Nie tylko rodziców, ale przede wszystkim dzieci – wyjaśnia Agnieszka Godlewska-Wawrzyniak. W określeniu metody nauczania odpowiedniej do wieku oraz predyspozycji dziecka, może pomóc specjalistyczna diagnoza psychologiczna, wykonana przy pomocy Dziecięcej Skali Rozwojowej. Składa się ona z 10 testów, które pozwalają określić sposób postrzegania, pamięć, mowę i zachowania społeczne. Podczas obserwacji psycholog jest w stanie ocenić również temperament dziecka, jego adaptacyjność, rytmiczność oraz wrażliwość.
Odkrywanie talentu i zainteresowań musi być także oparte na komunikacji obustronnej. Jeśli dziecko jest jakąś czynnością poirytowane, spytajmy się je o zdanie i nie zmuszajmy do wykonywania czynności, które wykraczają poza jego możliwości. Inaczej szybko się zniechęci.
Kontakt dla mediów:
Marta Bodys
Junior Media Manager
Agencja INPLUS PR
GSM 533 332 448
e-mail: m.bodys@inpluspr.pl
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.