Aktualności

Softphone czy telefon SIP – które rozwiązanie wybrać?

Softphone czy telefon SIP – które rozwiązanie wybrać?

10 czerwca, 2018

Osoby, które planują przesiadkę na nowoczesną i oszczędną telefonię internetową muszą podjąć ważną decyzję jeszcze zanim zaczną z niej korzystać. Muszą bowiem zdecydować, w jaki sposób będą z niej korzystać – za pomocą softphone czy telefonu SIP. Sprawdźmy, jakie plusy i minusy posiada każde z tych rozwiązań i które z nich jest szczególnie warte uwagi początkującego użytkownika.

Softphone i telefon SIP – czym są i czym się od siebie różnią?

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, czym właściwie jest softphone oraz czym różni się on od telefonu SIP. Softphone to specjalne oprogramowanie, które instalujemy na urządzeniu, z poziomu którego będziemy chcieli wykonywać połączenia przy użyciu telefonii internetowej. W roli softphone doskonale sprawdzi się więc komputer stacjonarny, laptop, smartfon oraz tablet. To my decydujemy, które z tych urządzeń chcemy przekształcić w sprzęt obsługujący telefonię internetową.

Telefon SIP wizualnie bardzo przypomina telefon stacjonarny, co sprawia, że jest bardzo prosty w obsłudze oraz nie stwarza problemów dla tych osób, które wcześniej pracowały z tradycyjnym telefonem. Telefon SIP to jednak zdecydowanie nowocześniejsze urządzenie, które zamiast łączyć się z siecią telefonii stacjonarną jest podłączone bezpośrednio pod łącze internetowe. Nie korzysta on więc z infrastruktury technicznej operatora stacjonarnego, a z nowoczesnej i funkcjonalnej telefonii internetowej, która ma nam znacznie więcej do zaoferowania.

Softphone i telefon SIP – ich wady i zalety

Zarówno softphone, jak i telefon SIP posiadają swoje zalety i wady. Istotnym plusem softphone jest przede wszystkim jego uniwersalność. W praktyce oznacza to, że oprogramowanie do obsługi telefonii IP możemy zainstalować na dowolnym, wybranym przez nas urządzeniu. Może być to smartfon, komputer PC, laptop, a także tablet. To my decydujemy, które urządzenie będziemy wykorzystywali do wykonywania i odbierania połączeń za pomocą telefonii VoIP. Takiej możliwości nie daje nam niestety telefon SIP, który sam pełni tę rolę.

Ważnym atutem softphone jest także jego mobilność. Instalując oprogramowanie na smartfonie, tablecie lub laptopie zyskujemy bowiem możliwość podróżowania z naszym telefonem internetowym. Nie jesteśmy więc przywiązani do biura oraz stacjonarnego telefonu SIP, który pozwala na korzystanie z jego funkcjonalności wyłącznie w miejscu, w którym został zainstalowany.

Zarówno telefon SIP, jak i softphone to rozwiązania bardzo ekonomiczne, jeśli chodzi o koszty użytkowania. Ceny wykonywania połączeń oraz obsługi telefonii internetowej dla softphone i telefonu SIP są bowiem takie same. Oferują także bardzo zbliżoną, rozbudowaną funkcjonalność. Zarówno za pomocą softphone, jak i telefonu SIP możemy bowiem przekierowywać połączenia, organizować video konferencje, przesyłać wiadomości głosowe, nagrywać rozmowy itp. Oba urządzenia są także połączone z wirtualną centralą telefoniczną i rozbudowaną platformą Call Flow Management, które pozwalają na jeszcze lepsze zarządzanie komunikacją głosową w firmie.

Softphone i telefon SIP a koszty zakupu sprzętu

Jeśli jednak chodzi o koszt zakupu oraz instalacji urządzenia, tu prym zdecydowanie wiedzie jednak softphone. Decydując się na korzystanie z telefonii internetowej za jego pomocą nie musimy bowiem kupować praktycznie żadnego dodatkowego sprzętu. Softphone w Dzinga.com to bowiem oprogramowanie, które zupełnie nic nie kosztuje. Możemy pobrać je ze strony operatora oraz zainstalować na wybranych przez siebie urządzeniach. W przypadku korzystania z telefonu SIP musimy natomiast kupić dedykowane urządzenie, którego koszt waha się od 200 do nawet kilku tysięcy złotych.