CV maksymalnie na jedną stronę czy kreatywna oprawa graficzna życiorysu to jedne z najczęstszych mitów na temat CV. Nie tylko nie pomagają w znalezieniu pracy ale są zmorą samych rekruterów. Duża część poszukujących pracy zbyt dużą wagę przykłada również do zdjęcia zamiast koncentrować się na merytoryce.
Mit nr 1: CV na jedną stronę
Jak pokazują wyniki badania Pracuj.pl*, aż połowa Polaków uważa, że dobre CV to jednostronicowe CV. Tylko 4% zdaje sobie sprawę, że ilość stron powinna zależeć od posiadanego doświadczenia. Rekruterzy pytani przez Pracuj.pl o objętość CV, zwracają uwagę, że jego długość powinna zależeć od doświadczenia kandydata.
– CV na jednej stronie to mit. Nawet, jeśli dokument ma 3 strony, ale zawiera istotne – w odniesieniu do danego profilu stanowiska – informacje, to nadal jest ono wartościowe i z pewnością poświęcę mu swój czas – tłumaczy Joanna Przybylska z Sigmar Recruitment Poland.
– W zasadzie nie możemy mówić o optymalnej długości życiorysu zawodowego. Jest to kwestia indywidualna i zmienia się w zależności od doświadczenia zawodowego i stażu pracy. Dłuższe CV przesyłać więc będą najczęściej pracownicy o ugruntowanej pozycji na rynku, z bogatą historią zatrudnienia – komentuje Jolanta Toton, Grafton Recruitment.
Inaczej będzie więc wyglądało CV osoby rozpoczynającej swoją karierę zawodową, a inaczej pracownika z wieloletnim stażem, który zdecydował się na zmianę pracy. Konieczne jest pokazanie potencjalnemu pracodawcy, z jakimi obowiązkami i zadaniami mieliśmy styczność i jak prowadzimy swoją karierę zawodową.
Mit nr 2: Czym bardziej kreatywne CV tym lepiej
Wbrew częstym opiniom kreatywne CV nie pomogą kandydatom w znalezieniu pracy ale wręcz utrudnią pracę rekruterom. Kandydat ubiegający się o pracę powinien zaprezentować swoje doświadczenie w przystępnej formie. Ze względu na dużą liczbę otrzymywanych aplikacji, rekruter oczekuje od kandydatów, aby opisali swoje doświadczenie zawodowe i kompetencje w czytelny sposób. Aby stworzyć czytelne CV warto skorzystać z bezpłatnego Kreatora CV dostępnego na Pracuj.pl, który przeprowadza pracownika przez poszczególne etapy opracowania CV zapewniając zarazem przejrzystą szatę graficzną.
– Lubię klasyczną formę CV, bo ta trafniej przekazuje informacje o wiedzy i doświadczeniu kandydata. Powinniśmy unikać rozbudowanej grafiki, która zazwyczaj pogarsza pogarsza czytelność dokumentów. Czy zatem rezygnować z oprawy graficznej? Nie, ale upewnijmy się, że grafika uzupełnia treść a nie ją zastępuje – przekonuje Katarzyna Błocka-Sowińska, z firmy MediaCom Warszawa.
– Najlepsze CV to takie, które jest proste i estetyczne: mało kolorów, ewentualnie jakieś linie, które ułatwiają oddzielenie poszczególnych obszarów. Ostatnio popularne są CV opracowane graficznie, ale one są mało czytelne. Mogą się sprawdzić w branży artystycznej i kreatywnej, ale też warto uważać, żeby nie przesadzić – przekonuje Katarzyna Krąkowska z Telit Management.
Mit nr 3: Nie ważna jest treść CV, bo rekruter i tak patrzy głównie na zdjęcie
Często również pokutuje opinia, że zdjęcie w CV jest nawet ważniejsze niż jego treść. Kandydaci tracą czas na wybór odpowiedniej fotografii zamiast skoncentrować się na właściwym opisie doświadczenia. Jak pokazuje jednak badanie eyetrackingowe*, przeprowadzone przez Pracuj.pl, rekruterzy poświęcają zaledwie 3% całego czasu na analizę zamieszczonych zdjęć. Rekruterzy głównie poświęcają czas na analizę doświadczenia (58% czasu poświęconego na analizę CV). Kolejne obszary, które pochłaniają czas rekruterów to wykształcenie (9% czasu), czy umiejętności kandydata (5% czasu).
– Wśród kandydatów panuje powszechne przekonanie, że CV powinno zawierać zdjęcie. W rzeczywistości nie jest ono niezbędne. Rekruterowi pomaga jedynie lepiej zapamiętać kandydata po spotkaniu, utożsamić daną osobę z określonym doświadczeniem, czy karierą zawodową. Zwykle to, co ma najistotniejsze znaczenie, to właśnie dorobek zawodowy kandydata i jego dostosowanie do potrzeb i oczekiwań przyszłego pracodawcy. Są oczywiście stanowiska – w szczególności związane z bezpośrednią obsługą klienta – na których wymagana jest reprezentatywność, ale ta wiąże się głównie ze schludnym, nienagannym i profesjonalnym wyglądem. Wtedy, profesjonalnie wykonane zdjęcie będzie mile widziane – mówi Joanna Przybylska z Sigmar Recrutiment Poland.
– Osoby biorące udział w procesie rekrutacji bardzo często wychodzą z mylnego założenia, że CV bez zdjęcia zostanie negatywnie ocenione przez rekrutera, co w efekcie zmniejszy ich szanse na zakwalifikowanie się do kolejnego etapu rozmów. Wyniki naszego badania pokazują jednak, że kandydaci niekoniecznie muszą kierować się tą zasadą. Oczywiście, jeśli fotografia estetycznie koresponduje z dobrze przygotowanym dokumentem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dany kandydat ją dołączył. Pamiętajmy jednak, że nie jest to kluczowy element w CV – podkreśla Urszula Zając-Pałdyna, HR Business Partner w Grupie Pracuj.pl.
*Badanie opinii publicznej, przeprowadzone w kwietniu 2015 roku przez TNS Polska, na zlecenie Pracuj.pl, metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 pracujących Polaków, bądź osób pozostających bez pracy nie dłużej niż pół roku.
Cytowanie wyników badania możliwe tylko za podaniem źródła: badanie TNS Polska na zlecenie Pracuj.pl.
*Badanie eyetrackingowe CV przeprowadzone wśród rekruterów na zlecenie Pracuj.pl przez ośrodek badawczy Bioscope. Celem badania było sprawdzenie sposobu selekcji materiałów aplikacyjnych (CV) przez rekruterów. Do zbierania pomiarów użyto eyetrackerów – urządzeń śledzących uwagę wzrokową badanego. Przetestowano 60 CV w wersji autorskiej (przygotowanych samodzielnie przez kandydatów) oraz 60 CV w wersji utworzonej poprzez Kreator CV Pracuj.pl.
Cytowanie wyników badań możliwe tylko za podaniem źródła: Raport Pracuj.pl „CV okiem rekruterów”.
###
Kreator CV Pracuj.pl (www.cv.pracuj.pl) to bezpłatne narzędzie pozwalające przygotować profesjonalne i przejrzyste CV. W ramach Kreatora CV można skorzystać z 10 czytelnych i estetycznych wzorów życiorysów, przygotowanych przez specjalistów ds. HR. Gotowy dokument zapisywany jest w formacie pdf lub doc. Kreator CV, dzięki integracji z profilem użytkownika w Pracuj.pl, pozwala szybko i wygodnie aplikować na wybrane oferty pracy i łatwo generować kolejne CV.
„Kreator mocnych stron” to kampania, której inicjatorem jest Grupa Pracuj S.A. Głównym celem kampanii jest wywołanie dyskusji o umiejętnościach Polaków w zakresie przygotowywania dokumentów aplikacyjnych (CV), a tym samym zachęcenie Polaków do skorzystania z Kreatora CV Pracuj.pl.
Pracuj.pl (www.pracuj.pl) to wiodący polski serwis rekrutacyjny skierowany do specjalistów
i menedżerów. Specjalizuje się w rekrutacji przez Internet oraz w kształtowaniu wizerunku pracodawców, wspierając firmy w pozyskiwaniu najlepszych kandydatów do pracy. Kandydatom dostarcza codziennie ponad 20 tysięcy oferty pracy od atrakcyjnych pracodawców, a także porady specjalistów dotyczące poszukiwania pracy, rozwoju kariery zawodowej oraz zdobywania dodatkowych kwalifikacji. Portal powstał w 2000 r. i należy do Grupy Pracuj, będącej właścicielem wiodących marek na rynku rekrutacji on-line w Polsce i na Ukrainie. Pracuj.pl jest także członkiem-założycielem największego na świecie sojuszu niezależnych serwisów rekrutacyjnych The Network, zrzeszającego serwisy działające w ponad 70 krajach świata.
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.