Aktualności

Storytelling w biznesie Konflikt – zamachowe koło opowieści

Storytelling w biznesie Konflikt – zamachowe koło opowieści

9 lipca, 2014 0 komentarzy

Jak stworzyć opowieść, która zaprezentuje strategiczny przekaz przedsiębiorstwa i zaciekawi odbiorcę swoją nietypową historią? Co sprawi, że komunikat zostanie zapamiętany? Czym marka może uwieść klientów? Jak wyeksponować ofertę na tle konkurencji? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w koncepcji kreowania myśli biznesowej, czyli  w sztuce tworzenia storytellingu.

Rolę storytellingu można sprowadzić do narzędzia, dzięki któremu jesteśmy w stanie skutecznie wyróżnić produkt bądź markę na tle innych konkurencyjnych ofert. Umożliwia to zwiększenie wyrazistości komunikatu

i dotarcie do grona odbiorców. U podwalin każdej dobrej opowieści leży idea konfliktu. Jego odnalezienie oraz precyzyjne wyartykułowanie wymaga wyostrzonej umiejętności problemowego spojrzenia na świat. Dramaturgiczną całość historii uzyskamy dzięki dokładnemu przyjrzeniu się czynnikom destabilizacji lub niedoskonałości w życiu człowieka. Prezentując ludzki dyskomfort, ułatwiamy potencjalnemu odbiorcy utożsamienie się z przekazem naszej firmy.

Napędzanie firmowej opowieści

Spór towarzyszy człowiekowi od momentu jego narodzin i stanowi podstawową zasadę tworzenia interesujących powieści. Nie da się stworzyć ciekawej historii bez konfliktu. Czy zatem warto oprzeć przekaz firmowy o zatarg? Oczywiście, że tak! Jeżeli porządek ludzki zostanie zakłócony, pierwszą reakcją będzie chęć przywrócenia naruszonego stanu rzeczy do ładu. Unikamy nieprzyjemnych sytuacji, w których pojawia się uczucie stresu
i niepokoju. W obliczu zagrożenia odruchowo szukamy ucieczki. Kolizje w naszym życiu motywują nas do działania, odpowiadając na potrzebę porządkowania chaosu, i dlatego są dla nas najbardziej interesujące.

Konflikt wywołuje w historii napięcie. Dzięki niemu powstają dwa odrębne bieguny: chaos i harmonia. Umożliwia to wprowadzenie do powieści bohatera, który podejmie walkę z problemem. Treść stanowią napotykane przez niego po drodze trudności. Rozwiązanie akcji to stawienie czoła tym przeciwnościom. W taki sposób tworzymy strategiczny przekaz, z którego wypływa morał i wnioski dla odbiorcy. Ta konfrontacja jest fundamentem, na którym narrator może zbudować swój sposób widzenia świata.

Jak odkryć konflikt?

Skuteczną metodą wykrywania konfliktów w naszym otoczeniu jest stworzenie opozycyjnych względem siebie modeli działania albo wartości. Z jednej strony przedstawiamy naszą markę, a z drugiej całkowite jej przeciwieństwo, czyli to, czym nie jest – w taki sposób tworzymy kręgosłup opowieści. Możemy zestawić przeciętność i szarość otoczenia z pięknem oraz wielobarwnością bądź destrukcję czy rozpad z bezpieczeństwem lub trwałością. Niezależnie od tego, z jaką branżą mamy do czynienia, istotne jest wczucie się w pragnienia konsumenta i diagnoza problemów, z którymi może się on borykać. Konflikt jesteśmy w stanie stworzyć wszędzie, np. w piekarni możemy zestawić nabywcę, który pragnie zjeść smaczne i zdrowe pieczywo z jego rozczarowaniem spowodowanym zakupem ładnie wyglądającego chleba, który okazuje się gliniastym, rozpadającym się zakalcem. Większość firm sprzedaje dobra lub usługi, które pomagają osiągnąć lepsze, bardziej komfortowe i pogodne życie. Przedsiębiorstwa, które sprzedają rozwój albo styl życia, muszą umieć zaprezentować zagrożenia oraz możliwości im zapobiegania.

Komunikaty, z którymi klient będzie mógł się utożsamić, wymagają nieustannego zdobywania nowej wiedzy i gromadzenia inspiracji. Wyróżnienie usług, produktów na tle konkurencji jest znaczące dla przyszłości każdego przedsiębiorstwa. Dzięki dotarciu do wyobraźni konsumentów będziemy w stanie wzniecić w nich emocje i pobudzić do działania, aby następnym razem zdecydowali się na naszą markę.

Adam Rogala

Trener warsztatów dziennikarskich, medialnych i wystąpień publicznych, prowadzący w Akademii Leona Koźmińskiego szkolenia: „Jestem charyzmatycznym mówcą”, „Jak sprzedać newsa w telewizji”, „Jak pisać barwnie, obrazowo, zrozumiale”.

 


Małgorzata Oświata
Za kontakty z mediami odpowiada:     

Akademia Leona Koźmińskiego

Menedżer ds. Marketingu i Inicjatyw Edukacyjnych

Tel. +48 22 519 22 48

Center of Excellence

03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 59

Opiekun ze strony agencji:

Bartosz Bernaciak

Red Pen Public Relations

Junior PR Manager

Tel. (22) 781 40 51

Tel. kom. 733 947 019

bartek.bernaciak@redpen.pl

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<