Aktualności

Jak poznać ścieżki klienta?

Jak poznać ścieżki klienta?

24 czerwca, 2015 0 komentarzy

Dostępne współcześnie rozwiązania technologiczne niosą nieograniczone możliwości monitorowania naszych aktywności w świecie realnym i w internecie. GPS, kamery cctv,stacje bazowe telefonii komórkowej, a nawet Google i Facebook to narzędzia które doskonale spełniają taką rolę.

Indoor Location Tracking to najnowsze narzędzie oparte na – powszechnej skądinąd – technologii wi-fi, które pozwala na precyzyjne określenie ruchu wewnątrz budynków, a możliwościami przerasta mocno przereklamowane technologie NFC i beacon. Nic dziwnego, że ta techno-nowinka, jest już skrzętnie wykorzystywana w centrach handlowych – także w Polsce!

 „Śledzenie” konsumentów z punktu widzenia technologii wydaje się nie być zbyt skomplikowane. Większość rozwiązań dotyczy jednak otwartej przestrzeni. Problem zaczyna się w momencie kiedy obiekt monitorowany znika w otchłani budynku – np. centrum handlowego. Zanika sygnał GPS i aby kontynuować monitoring należy zastąpić go innymi narzędziami, takimi jak wspomniane BLE, czy beacony.

Jednak to tylko namiastka potrzeb jakie wyznaczają np. zarządcy galerii, czy sieci handlowych. Po pierwsze wymienione narzędzia mogą służyć jedynie do nawigacji, a po drugie działają przy spełnieniu wielu warunków, miedzy innymi: włączony moduł BLE, zainstalowana i uruchomiona aplikacja, trzymanie telefonu w ręku. To spore ograniczenie, bo monitorować można tylko osobę, która w danej chwili… nawiguje.

 Czym jest Indoor Location Tracking?

 System Indoor Location Tracking na którym swoje usługi opiera Cherry daje niewspółmiernie szersze możliwości – można nawet zaryzykować stwierdzenie – nieograniczone. Dzięki sieci WIFI monitorowany może być każdy klient centrum, który posiada przy sobie telefon z włączonym modułem WIFI. Monitoring jest pasywny, w związku z tym klient nie musi spełnić żadnych dodatkowych warunków.

Co ważne pozyskane informacje są anonimowe, a ich walory jakościowe wspomagają procesy zarządcze i budują przewagę konkurencyjną.

Zdobyta w ten sposób wiedza porównywalna jest z tą, jaką dysponują e-sklepy.

 Początek: sieć czujników WIFI

 Działanie systemu jest pozornie proste. Oparty jest on na sieci od kilkudziesięciu do kilkuset sensorów WIFI rozmieszczonych na terenie centrum handlowego – począwszy od poziomu parkingu, na najwyższych piętrach skończywszy. Urządzenia są nieinwazyjne i nie wymagają od klientów żadnych aktywności. Czujniki przechwytują sygnał telefonów komórkowych osób poruszających się po centrum. Każda z nich identyfikowana jest jako unikalny adres MAC karty sieciowej telefonu komórkowego. Już dzięki temu do bazy trafiająsetki tysięcy rekordówdziennie.

 Serce systemu: Indoor Trax

 Ale to nie wszystko. W systemie integrowane są także dane z innych źródeł: liczniki footfall, systemy parkingowe, programy lojalnościowe, aplikacje a na końcu dane o obrocie. Najważniejsza częścią całego rozwiązania jest autorska platforma analityczna o nazwie Indoor Trax. Jest to unikatowe narzędzie oparte na doświadczeniu i wieloletnich praktykach w obszarze analizy dużych zbiorów danych, służące przede wszystkim do generowania raportów BI a co za tym idzie optymalizacji procesów biznesowych.

Analiza danych surowych opiera się na szeregu skomplikowanych przeliczeń i algorytmów. Wszystko po to, aby w ostatecznym efekcie uzyskać indywidualny obraz każdego klienta.

 Centrum handlowe czy sklep internetowy?

 Aby docenić wagę i znaczenie Indoor Location Tracking warto skonfrontować jego możliwości z tym, czym centra handlowe dysponowały do tej pory. W kwestii monitoringu analizy sprowadzały się do policzenia dzięki systemowi footfall liczby klientów przekraczających danego dnia progi galerii handlowej.Pozyskana w ten sposób wiedza była mało użyteczna w kontekście usprawniania procesów zarządczych. Oczywiście zawsze można było „wzbogacić” te dane ankietami konsumenckimi, aczkolwiek to dalej nie odpowidalo n wszystkie pytania.

Jakie algorytmy wykorzystuje Indoor Trax, a co za tym idzie, jakiej wiedzy dostarcza? Podstawowa informacja to liczba klientów oraz i częstotliwość odwiedzania obiektu. Ale to dopiero początek.

Zarządca otrzymuje informacje o „ścieżkach” każdego klienta w dowolnym okresie badawczym, np. jak często klient odwiedza centrum handlowe, o której przychodzi, jak dużo czasu w nim spędza, które sklepy odwiedza, czy korzysta z restauracji, w których alejkach ruch jest największy, jak wygląda współodwiedzalność poszczególnych sklepów, jak na ruch w centrum handlowym wpływają organizowane tam eventy i emitowane w mediach kampanie reklamowe. To oczywiście wybrane kryteria – bo możliwości systemu ogranicza jedynie wyobraźnia.

 Inteligentne WIFI

 System również a może przede wszystkim oferuje każdemu klientowi nieograniczony, szybki dostęp do Internetu. Klient może zalogować się do sieci za pomocą istniejącego konta w portalu społecznościowym lub poprzez konto email. Siec umożliwia zablokowanie lub filtrowanie contentu – na przykład dla młodzieży. Dzięki przechwytywaniu danych o sposobie korzystania i przeglądanych stronach zarządca otrzymuje dostęp do kolejnego źródła bardzo wartościowych danych. Technologia Landing pages pozwala wykorzystać tę infrastrukturę również jako kanał marketingowy. Bo technologia ta daje także nieograniczone możliwości interakcji z klientami centrum handlowego i do pełnej personalizacji komunikatów. Będąc w posiadaniu takiej wiedzy, można dać klientom sklepu aplikację, która umożliwia w pełni zindywidualizowany kontakt. Dla ich dobra i za ich zgodą. Jeśli mają dość nachalnej komunikacji, ofert, które nie dotyczą ich w minimalnym stopniu i programów, które lojalność mają tylko w nazwie przekonają się sami. Zwłaszcza, że z dużym prawdopodobieństwem, taka spersonalizowana oferta przyjdzie do nich w porę – właśnie wtedy, kiedy w swoim centrum „buszują” w sklepach ulubionych marek.

 Paweł Henke, prezes Cherry

 

 

DEFEINICJE

 

Geolokalizacja jest to wskazanie położenia geograficznego komputera podłączonego do internetu lub urządzenia mobilnego (telefon komórkowy, pager) lub też odbiornika GPS.

BLE  – Bluetooth Low Energy, albo Bluetooth Smart – moduł w
telefonie komórkowym, umożliwiający komunikacje, oparty na technologii
radiowej, pracujący w pasmie 2,4GHz. Umożliwia komunikacje na podstawie parowania z rożnymi urządzeniami, miedzy innymi z Beaconami.

Kamera 3D – urządzenie budujące obraz 3D na podstawie odbicia promienia lasera. Podobno najbardziej dokładne w kontekście monitoringu – jednak bardzo drogie i trudne w utrzymaniu.

 

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<