Kształcenie świadomych odbiorców kultury, rozwijanie twórczych pasji najmłodszych uczniów, przywrócenie do szkół lekcji plastyki i muzyki w rozszerzonym zakresie – to najważniejsze cele, jakie stawia sobie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy okazji wprowadzanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nowej podstawy programowej w szkolnictwie powszechnym.
Ustanowione pod koniec lat 90. zmiany w nauczaniu początkowym dziecidramatycznie wpłynęły na ich rozwój kulturalny. Wdrażane modyfikacje systemu nauczania mają na celu odwrócenie tych niekorzystnych tendencji.
„Nadrabiamy zaległości sprzed kilkunastu lat w edukacji artystycznej: przywrócono lekcje muzyki i plastyki do programów nauczania, regularnie powołuję nowe szkoły artystyczne, szkolimy kadrę pedagogiczną ” – mówi szef resortu kultury Bogdan Zdrojewski.
1 września 2009 r. zaczęto wprowadzać w życie I etap reformy programowej; na początku zmiany objęły pierwsze klasy szkół podstawowych i polegały na wyodrębnieniu z nauczania zintegrowanego przedmiotów muzyka i plastyka, które były wdrażane we wszystkich klasach nauczania początkowego przez następne trzy lata. 1 września 2011 r. muzyka i plastyka (po jednej godzinie tygodniowo) pojawiła się w czwartej klasie szkoły podstawowej. Z każdym nowym rokiem szkolnym zmianami będą obejmowane następne klasy szkoły podstawowej – do szóstej.
„W gimnazjach i liceach dzieci mogą wybierać zajęcia związane z wiedzą o teatrze lub np. o muzyce. Chodzi o to, aby baza poprzednich sześciu lat w szkole podstawowej powodowała, że tzw. kompetencja w kulturze młodego człowieka nie budziły wątpliwości” – tłumaczy minister Zdrojewski. Jak dodaje, wraz z wycofaniem muzyki i plastyki ze szkół podstawowych ze szkół odeszła prawie połowa nauczycieli tych przedmiotów; teraz trwa proces pozyskiwania nowych wykwalifikowanych pedagogów. „Obecnie w szkołach artystycznych mamy 12 tysięcy młodych ludzi, część z nich po ukończeniu szkoły będzie wykonywała np. zawód muzyka, a pozostała – po odpowiednim przeszkoleniu – trafi do szkół” – ocenia minister.
Zwraca też uwagę na szczególną potrzebę poprawy sytuacji w małych miejscowościach, w których jest najmniej pedagogów zajęć artystycznych. Stąd, jak podkreśla, regularne decyzje o powoływaniu nowych szkół muzycznych. „W 2008 roku wydałem zgodę na powstanie szkoły muzycznej w Siemiatyczach, rok później m.in. w Solcu Kujawskim, Kozienicach, Dobczycach, Żegocinie, w Nowym Mieście Lubawskim . 1 września 2011 roku – w Głogowie Małopolskim, Witowicach, w Tarnowie Podgórnym itp. Ale są też większe miejscowości np. Kielce. Od 1 września 2012 ruszają szkoły muzyczne I stopnia m.in. w Brzesku, w Domosławicach, w Golubiu-Dobrzyniu, Ruszkowicach czy np. w Busku-Zdroju”. W sumie, w latach 2007- 2012 w wyniku porozumień podpisanych przez samorządy i MKiDN powołano 29 szkół muzycznych i 9 plastycznych.
MKiDN przygotowało także pakiet narzędzi dydaktycznych. Są to m.in. edukacyjne programy multimedialne. Jednym z nich jest Muzykoteka Szkolna – multimedialna platforma edukacyjna do nauki muzyki, która ma już 61 tysięcy użytkowników. Muzykoteka Szkolna to wspólny projekt resortu kultury i Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Źródło: www.mkidn.gov.pl
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.