Aktualności

Jak rozmawiać przez telefon starając się o pracę?

Jak rozmawiać przez telefon starając się o pracę?

14 kwietnia, 2010 0 komentarzy

Pierwszy kontakt w odpowiedzi na ogłoszenie lub złożone dokumenty aplikacyjne to najczęściej rozmowa telefoniczna. Dzwonimy do swojego potencjalnego pracodawcy, aby zapytać o szczegóły warunków przyszłej pracy, umówić się na spotkanie lub to pracodawca oddzwania zainteresowany naszą ofertą  i zaprasza nas na rozmowę kwalifikacyjną. W obu przypadkach trzeba być odpowiednio przygotowanym na krótką konwersację przez telefon.

Jeśli szukamy pracy przez telefon – pamiętajmy, że siła i barwa głosu, tempo mówienia ma duże znaczenie. Przez telefon trzeba mieć podobną postawę do tej, którą prezentujemy na rozmowie kwalifikacyjnej. Pewność siebie, swoich kompetencji, zalet i wartości musi być zauważalna również bez kontaktu wzrokowego.

Dzwoniąc do danej firmy, naszym celem jest umówienie się na spotkanie z pracodawcą. Musimy użyć więc takich środków przekonywania, aby osoba, z którą rozmawiamy odniosła wrażenie, że to właśnie my jesteśmy idealnymi kandydatami na proponowane stanowisko i warto nas poznać osobiście. Rozmowa jednak powinna być krótka, zwięzła i na temat, nie można przesadzać z ilością pytań, które zadaje się już podczas bezpośredniej rozmowy.

Zanim zadzwonimy w odpowiedzi na dane ogłoszenie nie zapominajmy o tym, żeby mieć pod ręką:

  • nazwę firmy i jej branżę, jeżeli są podane w ogłoszeniu
  • nazwę stanowiska
  • pytania, które chcemy zadać
  • swoje CV
  • kartkę i długopis

Przed wybraniem konkretnego numeru dobrze jest zapoznać się nie tylko z treścią ogłoszenia, ale i z firmą. Najprostszym sposobem jest skorzystanie z Internetu i zapoznanie się ze stroną www przedsiębiorstwa, z którym chcemy się związać. Treści zawarte na stronie internetowej mogą nie tylko dać nam lepszy pogląd na branżę, specyfikę danej firmy, ale także czasami rozwiać nasze wątpliwości związane z jej wiarygodnością. Pracodawcy dbający o swój wizerunek pamiętają, żeby na ich stronie pojawiła się zakładka o opiniach na temat jakości proponowanych usług lub współpracownikach. Każda licząca się na rynku firma powinna posiadać swoją witrynę w Internecie. Jeżeli nie możemy jej nigdzie znaleźć, nawet w takiej bazie jak np. Panorama firm, zastanówmy się, czy w ogóle chcemy tam pracować.

Już w pierwszym kontakcie telefonicznym musimy być przygotowani na pytania:

  • dotyczące doświadczenia zawodowego (stanowisko, zakres obowiązków)
  • o wykształcenie i kwalifikacje
  • o motywację do pracy

Podczas trwania rozmowy niezbędne jest robienie notatek, które będą zawierać wymagania pracodawcy. Niekiedy już ze wstępnej rozmowy możemy wywnioskować, że pracodawca ma jeszcze tzw. wymagania ukryte, dlatego postarajmy przygotować odpowiednie pytania, które będziemy mogli zadać podczas bezpośredniego spotkania.

Nigdy na tym etapie nie zadawajmy pytań o zarobki, premie i urlopy. Trzymając słuchawkę telefonu nie zajmujmy się też innymi czynnościami. Na pewno podczas rozmowy nie jedzmy, nie pijmy, nie palmy papierosów. Wydaje nam się, że tego nie widać, ale można to doskonale usłyszeć!

Na zakończenie rozmowy upewnijmy się co do najważniejszych informacji, powtórzmy dla pewności imię i nazwisko oraz zajmowane stanowisko osoby, z którą rozmawialiśmy i z którą jesteśmy umówieni. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, dajmy pracodawcy czas na zastanowienie. Starajmy się jednak o uzyskanie konkretnych odpowiedzi dotyczących terminu następnego kontaktu telefonicznego lub spotkania. Dziękując za rozmowę, bądźmy uprzejmi i uśmiechajmy się! Mimo, że nie widzimy się nawzajem pozytywne nastawienie przenika również przez łącza telefoniczne!

Autor: Kinga Kaszuba

Brak komentarzy

Przejdz do rozmowy

Brak komentarzy!

Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.

<