Aktualności

Sztuka uwodzenia Słowaków

Sztuka uwodzenia Słowaków

9 marca, 2018

Słowacja wyróżnia się wysokimi dochodami, bardzo wysokim wskaźnikiem rozwoju społecznego i wysokim standardem życia. W 2004 roku przystąpiła do Unii Europejskiej, a pięć lat później do strefy euro. Jest także członkiem strefy Schengen, NATO, ONZ, OECD, WTO, CERN, OBWE, Rady Europy i Grupy Wyszehradzkiej. Jej gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się w rejonie Europie i zarazem trzecią najszybszą w strefie euro. W 2016 roku wyprodukowała w całym kraju 1 040 000 mln samochodów – tutejszy przemysł motoryzacyjny reprezentuje 43% produkcji przemysłowej na Słowacji i ¼ eksportu.

Chcąc pozyskać partnerów biznesowych czy to na Słowacji, czy w innym rejonie Europy lub świata trzeba zdawać sobie sprawę, że dziś bardziej niż kiedykolwiek ogromną rolę w zjednywaniu sobie ludzi odgrywa komunikacja oraz znajomość zasad i zwyczajów panujących w innym kraju lub kulturze. Wkraczając w obcy świat w naszym odczuciu zwykły gest, pewien typ spojrzenia czy słowo może już na starcie kogoś urazić. O ile turysta na wakacjach może pozwolić sobie na wpadki kulturowe, o tyle przedsiębiorcza próbujący pozyskać dobrego partnera w innym kraju powinien liczyć się, że drobny błąd może kosztować go utratę wartościowej współpracy. A jak wygląda i czym charakteryzuje się kultura biznesowa na Słowacji? Czy kraj leżący nieopodal Polski i jego mieszkańcy różnią się aż tak bardzo od nas? Przekonajcie się!

Pilnie potrzebujesz tłumaczenia z języka polskiego na słowacki? Nie oddawaj pracy w niepewne ręce. Prowizorka i błędy nie wyjdą ci na zdrowie! Wybierz biuro tłumaczeń cieszące się nienaganną opinią: https://supertlumacz.com.pl/jezyk/tlumaczenia-slowacki To twój krok do sukcesu.

Tak to się robi po słowacku

Jak wygląda kultura biznesowa na Słowacji? Można powiedzieć, że Słowacy są za pan brat z tradycją, prym wiedzie tutaj formalizm. Relacje buduje się tak na trzech fundamentach:

  • zaufaniu,
  • szacunku,
  • wiarygodności.

Wezmą cię pod lupę: Stąd bądź przygotowany, że zanim dojdzie do faktycznych negocjacji będą chcieli lepiej cię poznać – z bliższej perspektywy przyjrzeć się twoim kwalifikacjom, poznać twoje doświadczenie zawodowe, zobaczyć, jakie wartości sobą reprezentujesz. Na początku spotkania przygotuj się więc na krótką pogawędkę.

Niekoniecznie po angielsku: Pamiętaj, że jedziesz na Słowację, a oficjalnym językiem mieszkańców tego kraju jest słowacki. Fakt, że są przedsiębiorcy chętnie prowadzący spotkania biznesowe po angielsku, a tutejsze młode wilki coraz częściej płynnie mówią w tym języku, weź jednak pod uwagę, że być może będziesz potrzebował tłumacza słowackiego.

Pamiętaj również o materiałach informacyjnych na spotkanie – wszystkie powinny być przetłumaczone z języka polskiego na słowacki i rozdane każdemu uczestnikowi spotkania.

Jeśli w twojej firmie nie ma tłumacza, zatrudnij renomowane biuro tłumaczeń, za którym stoją certyfikaty i 100% pozytywnych opinii. Pamiętaj, że od takich „niuansów” zależy jakość spotkania i jego powodzenie.

Ustal wszystko z wyprzedzeniem: Nikt nie lubi organizować nic na szybko, ani dostosowywać się do kogoś, tym bardziej w biznesie. Spotkanie powinno być ustalone z wyprzedzeniem i poprzez obustronne porozumienie się co do konkretnej daty. Tak naprawdę najlepiej jeśli ustalisz datę pod gospodarza, pozwól mu wybrać, to miły gest i okazanie szacunku. Na pewno się opłaci!

Słowacka punktualność: Słowacy cenią punktualność, to jedna z charakterystycznych cech ich kultury biznesowej. Zresztą do sprawy trzeba podejść ze zdrowym rozsądkiem – nikt nie patrzy na spóźnialskim przychylnym okiem, a tym bardziej, gdy w grę wchodzą interesy i duże pieniądze.

Zapomnij o tych datach: Zwyczajowo przyjęło się, że do rzadkich sytuacji należy organizowanie spotkań w piątkowe popołudnie – zazwyczaj w biurach nie masz już najważniejszych decyzyjnych osób, a o głównym szefie możesz zapomnieć. Myśląc o robieniu biznesu ze Słowakami warto wziąć także pod uwagę ich regionalny kalendarz. Lipiec i sierpień to miesiące przepełnione dużą ilością świątecznych dni. Staraj się unikać świątecznych miesięcy lipca i sierpnia, kiedy wiele firm będzie zamkniętych przez dłuższy czas.

Uścisk dłoni na powitanie: Słowacy nie są zimnym narodem, wręcz przeciwnie, to bardzo ciepli ludzie, ale w trakcie spotkania biznesowego bądź pewien, że będą zdystansowani i ostrożnie zbadają grunt, po którym przyjdzie im deptać. Tradycyjnym powitaniem jest mocny uścisk dłoni z bezpośrednim kontaktem wzrokowym. Natomiast jeśli znasz swojego partnera biznesowego bardzo dobrze i przyjaźnicie się, przyjęte jest pocałować się nawzajem w każdy policzek. Pamiętaj jednak, że to gospodarz rozdaje karty, a ty się dostosowujesz do jego tempa rozwijania relacji.

Nie mów po imieniu: Należy używać tytułów zawodowych lub osobistych, czyli do osoby X zwracamy się „Pan/Pani dla Pana/Pani” lub „inżynierze” czy „doktorze”. Imiona są tu dozwolone jedynie w sytuacji, gdy partnerzy bardzo dobrze się znają i ich współpraca znajduje się na poziomie zacieśnienia więzi do przyjaźni. Nawet wtedy musisz poczekać, aż twój partner ze Słowacji sam wystosuje do ciebie taką propozycję.

Miła pogawędka na „dzień dobry”: Wszystko odbywa się tu w powolnym rytmie, stąd zanim dojdziecie do formalnych negocjacji na początek czeka cię krótka pogawędka. Oczekują, że krótko się przedstawisz, a następnie przechodzi się do sedna sprawy. Powszechną praktyką jest także, że podaje się kawę lub szklankę wody w trakcie spotkania. Rozmowę zazwyczaj prowadzi najbardziej doświadczony manager ze słowackiej drużyny, to on ustala porządek negocjacji. Słowacy to formaliści więc nie oczekuj, że sztywne ramy protokołu zostaną nagięte. Dopiero po jakimś czasie możesz oczekiwać nieco innego wyglądu spotkań.

Komunikacja po słowacku: Słowacy komunikują się z iście dyplomatyczną ogładą. Zachowują ostrożność, aby przypadkiem nie urazić swoich gości. Z czasem otwierają się i na kolejnych spotkaniach potrafią być bardziej bezpośredni i szczerzy.

Decyzje podejmowane hierarchicznie: Biznes robiony przez Słowaków opiera się na strukturze hierarchicznej, a to oznacza, że najważniejsze decyzje podejmowane są przez najważniejszą i bardzo częstą najstarszą osobę. Co więcej, ten ktoś na samej górze bardzo rzadko konsultuje swoje decyzje z innymi. Bądź tego świadom.

Upominki: Tutejsza kultura biznesowa dopuszcza niewielkie upominki, np. dobrej jakości pióro wieczne, materiały biurowe czy wina. Natomiast jesteś zostaniesz zaproszony do domu na Słowacji, w dobrym tonie jest przyniesienie luksusowej czekolady czy kwiatów dla gospodyni.

Jedziesz na Słowację załatwiać sprawy biznesowe? Nie zapomnij o translacji wszystkich dokumentów na język słowacki.