Na koniec września do rejestru REGON wpisanych było 2 988 552 samych tylko jednoosobowych działalności gospodarczych. Przedsiębiorstwa napełniają dziś rynek produktów i usług w każdej niemal branży. Jak więc wyróżnić się w tym „tłumie”? Jakie działania podjąć, by zwrócić na siebie uwagę Klienta? Wraz z pojawieniem się internetu, mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych, poszerzył się wachlarz narzędzi, które można dziś wykorzystać do promowania własnej firmy. A co z tradycyjnymi sposobami komunikacji z rynkiem?
O sprzedaży mówi się niemal bez przerwy. Powstają nowe techniki, a przedsiębiorcy wnikliwie analizują, jak szybko rosną słupki sprzedażowe w odniesieniu do poszczególnych grup docelowych. Zapominamy jednak, że aby coś sprzedać, trzeba to najpierw wypromować. Niezależnie od tego, jaka jest cena jednostkowa naszego produktu czy usługi, świat musi się po prostu dowiedzieć o ich istnieniu. Poznać korzyści i poczuć potrzebę ich posiadania.
Narzędzia tradycyjne
Tradycyjne działania reklamowe możemy podzielić na dwie podstawowe strategie: ATL (z ang. Above The Line – powyżej linii) oraz BTL (z ang. Below The Line – poniżej linii). Ta pierwsza to działania prowadzone w tzw. mass-mediach, czyli środkach masowego przekazu, takich jak telewizja, radio czy prasa. Ale to także plakaty wiszące zarówno na zewnątrz, jak wewnątrz budynków oraz billboardy. W kampaniach ATL nie jesteśmy w stanie określić konkretnego odbiorcy przekazu, natomiast BLT koncentruje się na pojedynczym Kliencie, wykorzystując jego e-mail, telefon czy adres. Działanie BLT oparte są o dobrze nam wszystkim znane ulotki, foldery, przesyłki pocztowe, mailingi i telemarketing, czyli sprzedaż produktów i usług przez telefon. Warto pamiętać, że koszty reklamy BTL są znacznie niższe niż ATL. Ta ostatnia z kolei, przez docieranie do szerokiej grupy odbiorców daje z reguły szybko zauważalny rezultat. Ale co zrobić, jeżeli nie stać nas na rozwieszenie plakatów, a rozniesione ulotki nie przyniosły zamierzonych efektów sprzedażowych?
Rekomendacje, marketing szeptany
Najprostszym i najtańszym sposobem promowania własnych produktów i usług jest tzw. marketing szeptany. Co to takiego? – To działania, których celem jest dotarcie z informacją marketingową do Klienta dzięki bezpośredniemu, ustnemu przekazowi. Czyli mówiąc wprost: polecanie oferty naszej firmy w codziennych rozmowach – wyjaśnia Anna Flaga, Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa!, która zainaugurowała niedawno cykl konferencji dla przedsiębiorców pod nazwą „12 kroków do sukcesu.” – Właściciele firm, z którymi rozmawiamy, często nie zdają sobie sprawy jak duży wpływ na sprzedaż mają ustne polecenia ich produktów czy usług. Te z polecenia są chętniej kupowane przez konsumentów. A to dlatego, że znajomym czy liderom opinii, na przykład blogerom, wierzymy o wiele bardziej niż aktorom w reklamach – dodaje Anna Flaga.
Internet – tanio i skutecznie
Internet to niesłychanie uniwersalne narzędzie promocji, z którego korzystać mogą przedsiębiorcy wszystkich branż. Chodzi nie tylko o reklamy, które wykupić możemy na różnego typu portalach, ale także o promocję przez stronę www naszej firmy, linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania, reklamę w serwisach społecznościowych, wykorzystanie plików cookies czy prowadzenie bloga. – Oczywiście nie każde z tych rozwiązań jest tak samo korzystne dla małych i średnich firm, a to dlatego, że nie każde z nich jest tanie. Ale chodzi nie tylko o cenę, ale również o odbiorcą. To do niego musimy dostosować formę komunikacji. I temu, jakie narzędzia wykorzystać do promocji niewielkiego biznesu i jak dzięki nim wzmocnić swoją pozycję na rynku poświęciliśmy cały moduł naszego cyklu konferencji „12 kroków do sukcesu” – mówi Prezes Fundacji Twoja Inicjatywa! Anna Flaga. – Wierzymy, że w dzisiejszym świecie każdy biznes ma równe szanse. Trzeba tylko determinacji działania i wiedzy o tym, jak go odpowiednio wypromować. Nasi eksperci zadbają o wiedzę, a Tomasz Kammel, znany dziennikarz telewizyjny, udowodni w swoim wykładzie motywacyjnym, jak wielką siłą jest wiara we własne możliwości – podsumowuje Anna Flaga.
Brak komentarzy
Przejdz do rozmowyBrak komentarzy!
Możesz być pierwszym rozpoczynającym konwersację.